فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۱۱۰۹۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۳-۰۸-۱۴۰۰
کد ۸۱۱۰۹۸
انتشار: ۰۸:۲۹ - ۱۳-۰۸-۱۴۰۰

وزارت بهداشت: آلودگی هوا ابتلا به کرونا را تشدید می‌کند

وزارت بهداشت: آلودگی هوا ابتلا به کرونا را تشدید می‌کند
کرونا که یک بیماری ریوی و تنفسی است در تماس با استنشاق هوای آلوده سیستم ایمنی بدن را تخریب کرده و اگر از نظر شرایط جوی بارندگی و باد کاهش یابد، این بیماری در تماس با آلودگی هوا شدت بیشتری می گیرد .
معاون فنی سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آلودگی هوا سیستم ایمنی بدن را به دلیل ذرات وارونگی هوا افزایش می‌دهد و ابتلا به بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن را افزایش می‌دهد.
 
محسن فرهادی روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با توجه به اینکه بازگشایی های مشاغل، آموزشی و غیره بعد از حدود دو سال از همه گیری کرونا انجام گرفته و محدودیت های ترافیکی نیز کمتر و استفاده از خودروهای شخصی به دلیل عدم ابتلا به این بیماری و رعایت فاصله اجتماعی بویژه در کلانشهرها بیشتر شده، وارونگی هوا رو به افزایش است و خطرات زیادی را بویژه در تشدید ابتلا به کرونا و مرگ و میر دارد.
 
وی اظهار داشت: در فصول سرد سال آلودگی هوا بیشتر مورد توجه و بحث قرار می گیرد و سال گذشته به دلیل محدودیت های زیاد کرونایی، میزان آلاینده ها کاهش یافته بود، مشکل زیادی نداشتیم، اما امسال با انجام بازگشایی ها مسئله وارونگی هوا بسیار جدی و خطرآفرین است.
 
فرهادی ادامه داد: کرونا که یک بیماری ریوی و تنفسی است در تماس با استنشاق هوای آلوده سیستم ایمنی بدن را تخریب کرده و اگر از نظر شرایط جوی بارندگی و باد کاهش یابد، این بیماری در تماس با آلودگی هوا شدت بیشتری می گیرد و می توان میزان مرگ و میر را افزایش دهد.
 
وی از مردم خواست فقط برای انجام کارهای ضروری از خودروهای شخصی استفاده کنند و تردد کمتری در محیط بیرون داشته باشند.
 
به گفته فرهادی، همچنین لازم است از سوخت های سنگین برای کاهش وارونگی هوا کمتر استفاده و معاینه فنی خودروهای عمومی و شخصی به موقع انجام شود ، از وزارت کشور، شهرداری، راهور و سازمان محیط زیست نیز وزارت بهداشت درخواست کرده اقدامات کنترلی را برای کاهش آلاینده های هوا انجام دهند.
 
به گزارش ایرنا، مواجهه طولانی مدت با آلاینده ذرات معلق PM۲.۵ در کشور سالانه باعث بروز ۴۱ هزار و ۷۰۰ مورد مرگ زودرس می‌شود.
 
 بر اساس شاخص های سنجش آلودگی هوا اگر میزان مجموع شاخص آلاینده ها زیر عدد ۵۰ باشد، وضعیت پاک، شاخص ۵۰ تا ۱۰۰ وضعیت سالم، شاخص ۱۰۰ تا ۱۵۰ وضعیت ناسالم برای گروههای حساس، شاخص ۱۵۰ تا ۲۰۰ وضعیت ناسالم برای همه، شاخص ۲۰۰ تا ۲۵۰ وضعیت بسیار ناسالم و شاخص بالای ۲۵۰ وضعیت خطرناک را نشان می دهد.
 
بر اساس گزارش بانک جهانی در سال ۲۰۱۸ نیز هزینه های سلامت (مرگ و بیماری) آلاینده ذرات معلق (PM۲.۵) در شهر تهران سالیانه، ۲.۶ میلیارد دلار است. مطابق این گزارش در صورتی که غلظت ذرات معلق ذرات معلق در شهر تهران از ۳۵ میکروگرم در متر مکعب به ۱۰ میکروگرم در متر مکعب (رهنمود سازمان بهداشت جهانی) کاهش یابد سالیانه هزینه‌های سلامت (مرگ و بیماری) ناشی از آلاینده ذرات معلق به میزان ۱.۶ میلیارد دلار کاهش می یابد. 
پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
برچسب ها: کرونا ، آلودگی هوا ، تهران
ارسال به دوستان
از تانک تی-34 تا هیولای خزر؛ داستان نبوغ الکسیف (+عکس) امروز با سعدی: تو که پادشاه حُسنی نظری به بندگان کن آموزش زبان انگلیسی به سبک عصر ایران / درس پنجاه و هشت تعداد ساعات کار مورد نیاز یک کارگر در کشورهای مختلف برای درآمد ۱,۰۰۰ دلاری (+ اینفوگرافیک) معاون قوه قضائیه :موتورسواری بانوان منع شرعی ندارد/اگر مجلس قانون گواهی نامه برای آنها را تصویب کند قوه قضاییه هم موافق است چرا دوربین‌ روی تلفن‌ هوشمندمان را مدیون «اینشتین» هستیم؟ ردپای دو شرکت آمریکایی در سفره‌های ایرانی‌ها/ چرا ترامپ در مورد تجارت کشاورزی ایران دروغ گفت؟ انشقاق در نیروهای متعهد و انقلابی بر سر مذاکرات و رهبری روزنامه جمهوری اسلامی: توافق را شکست ندهيم ایران ۱ - ۱ مصر/ مصر روی دروازه ایران خیمه زده صدرنشینی مقتدرانه اسپانیا؛ معجزه کیپ‌ورد کامل شد، اروگوئه حذف شد چرا شبکه بانکی ایران هر چند ماه یک‌ بار از کار می‌افتد؟ تقویم روز توهین قاسمیان، روحانی نزدیک به جلیلی: مذاکره کنندگان به شبکه‌ای وصل هستند که به شبکه یهود می‌رسد(فیلم) توافق چهارچوبی میان اسراییل و دولت لبنان چه مفادی دارد؟