فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۵۵۹۳۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۹-۰۶-۱۴۰۱
کد ۸۵۵۹۳۸
انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۹-۰۶-۱۴۰۱

یک فایده اعجاب‌انگیز پیاز

یک فایده اعجاب‌انگیز پیاز
یافته‌های آنها نشان داد سطح قند خون موش‌های دیابتی که به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ۴۰۰ و ۶۰۰ میلی‌گرم عصاره پیاز مصرف کردند، نسبت به سطح پایه به‌ترتیب ۵۰ و ۳۵ درصد پایین آمد و کاهش قابل‌ توجهی را نشان داد.

متخصصان تغذیه و سلامتِ نیجریه در یک مطالعه دانشگاهی دریافتند، پیاز که یک خوردنی معمول در تغذیه اکثر افراد است، سطح قند خون را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد و "احتمالا" می‌تواند در درمان بیماران مبتلا به دیابت کاربرد داشته باشد.

به گزارش ایسنا، لوزالمعده افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ قادر به تولید انسولین کافی برای تنظیم قند خون نیست، یعنی قند خونشان ممکن است تا سطح خطرناکی بالا برود.

اما یافته‌هایی که اخیرا در نودوهفتمین نشست سالانه "انجمن غدد درون‌ریز" در سن‌دیه‌گو ارائه شد، نشان داد: پیاز در صورتی که همراه داروی دیابت موسوم به "متفورمین" مصرف شود، قند خون بالا و میزان کلّی کلسترول را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

آنتونی اوجیه، نویسنده اصلی این پژوهش از دانشگاه ایالتی دلتا در آبراکا در نیجریه گفت: پیاز ارزان و در دسترس است و به‌صورت مکمل غذایی مصرف می‌شود. این گیاه خاصیتی دارد که شاید بتوان از آن برای درمان بیماران مبتلا به دیابت استفاده کرد.

متخصصان این نظریه را روی موش‌ها امتحان کردند. در مجموع، به سه گروه از موش‌های صحرایی که با روش پزشکی به دیابت کرده بودند، مقادیر متفاوتی عصاره پیاز دادند تا ببینند آیا اثربخشی دارو را افزایش می‌دهد یا خیر.

این مقادیر ۲۰۰ میلی‌گرم، ۴۰۰ میلی‌گرم و ۶۰۰ میلی‌گرم به ازای هر کیلو وزن بدن بود. متخصصان، دارو و پیاز را به سه گروه دیگر از موش‌های صحرایی نیز دادند که دیابت نداشتند و قند خونشان طبیعی بود.

یافته‌های آنها نشان داد سطح قند خون موش‌های دیابتی که به ازای هر کیلوگرم وزن بدن ۴۰۰ و ۶۰۰ میلی‌گرم عصاره پیاز مصرف کردند، نسبت به سطح پایه به‌ترتیب ۵۰ و ۳۵ درصد پایین آمد و کاهش قابل‌ توجهی را نشان داد.

همچنین، عصاره پیاز سطح کلّی کلسترول را در موش‌های دیابتی کاهش داد و ۴۰۰ میلی‌گرم و ۶۰۰ میلی‌گرم بیشترین اثربخشی را داشت.

این آزمایشات همچنین نشان داد که عصاره پیاز به افزایش وزن موش‌های غیردیابتی منجر شد اما روی موش‌های دیابتی چنین تاثیری نداشت.

به گزارش ایندیپندنت، اوجیه توضیح داد: پیاز کالری بالایی ندارد. اما به نظر می‌رسد با افزایش سوخت‌وساز بدن و افزایش اشتها، موجب افزایش مصرف مواد غذایی می‌شود. ما باید سازوکاری را بررسی کنیم که پیاز از طریق آن، گلوکز خون را کاهش می‌دهد هرچند هنوز در این مورد توضیحی نداریم و انجام بررسی‌های دقیق‌تر و بیشتر در این زمینه لازم است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
گروسی: اولویت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی راستی‌آزمایی کامل توانمندی‌های هسته‌ای ایران است ۱۰ مصدوم در پی آتش‌ سوزی مرکز توانبخشی «امید» مسجدسلیمان نخست وزیر پاکستان: متن نهایی توافق صلح تهیه شده ۷۷۵ مورد ابتلا به تب دنگی در چابهار؛ تشدید عملیات مه‌پاشی و کنترل آئدس پاسخ عضو تیم رسانه‌ای مذاکرات به ادعای نبویان درباره تنگه هرمز ادعای وزیر انرژی آمریکا: روزانه حدود هفت میلیون بشکه از خلیج فارس عبور می‌کند ایستگاه حاشیه(۱)/ از رکورد کارت قرمز تا شبکه ای که اجرای شکیرا را پخش نکرد دریادار سیاری: هرگز به سمت تولید سلاح کشتار جمعی نخواهیم رفت/قدرت ما در تنگه هرمز حاکم است ترامپ توئیت عراقچی را بازنشر داد ایستگاه تاکتیک(1): وقتی فوتبال با اکسیژن و هوش برنده می‌شود انتشار تصاویر ماهواره‌ای از خسارت به سایت راداری و پایگاه هوایی آمریکا در بحرین هیچ کودکی برای کار‌کردن به دنیا نیامده است رونالدو: خیلی آماده‌ام، مگر ندیده‌اید؟ خنثی شدن طرح ترور رئیس سازمان امنیت ملی عراق در نخستین روز جام جهانی 2026 چه گذشت؟