۰۵ دی ۱۴۰۴
به روز شده در: ۰۵ دی ۱۴۰۴ - ۰۱:۳۰
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۶۶۴۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۶-۰۷-۱۳۸۸
کد ۸۶۶۴۷
انتشار: ۱۰:۳۹ - ۱۶-۰۷-۱۳۸۸

ملاک حال فعلی افراد چیست؟ افراد خاص یا گذشته های تاریخی؟

این در حالی است که نه احمدی نژاد و نه هیچ کس دیگری نمی تواند معیار و ملاکی برای سنجش افراد باشد بلکه باید مفاهیم و ارزش هایی ملاک سنجش حال افراد باشد که خود احمدی نژاد و هاشمی و ناطق نوری، رحیم مشایی و عزیز جعفری و موسوی و کروبی و خاتمی و رضایی و رحیمی و ... بدان سنجیده شوند.

جعفر محمدی*

1- "ملاک حال فعلی افراد است"؛ این جمله ای است که این روزها در میان حامیان یک جریان خاص سیاسی رواج ویژه ای دارد؛ آنها، عمدتا این جمله را درباره رقبای سیاسی شان به کار می برند تا مبادا در نبرد سیاست، سوابق رقیب، کفه ترازو را به سود او سنگین کند.

2- در همین جا تکلیف این نوشته را با این نکته که سوابق درخشان افراد برای آنها مصونیت نمی آورد و همه در معرض انحراف و لغزش و حتی سقوط هستند روشن می کنم: بله! من نیز با این موضوع موافقم و این، نه یک موافقت سیاسی یا مصلحت اندیشانه که یک "بدیهی عقلی" است.

این گزاره، نتایجی هم دارد، از جمله اینکه افراد نمی توانند به استناد گذشته شان، خود را در حال حاضر مبری از خطا بندانند؛ کسانی که در گذشته منشاء خدمت بوده اند، اگر مرتکب جرم و تخلفی شوند، درباره آنها نیز باید همانند مردم عادی قانون اعمال شود ؛ کسانی که در پیدایش و پویش انقلاب، نقش داشته اند، مالک انقلاب و جمهوری اسلامی نیستند و ... .

این نتایج عقلی از آن بدیهی عقلی ، البته شمولیت عام دارند و همه را به طور یکسان دربر می گیرند چه اکبر هاشمی رفسنجانی باشد با آن همه شکنجه ای که در زندان های ساواک دیده و تلاش هایی که در دوران فرماندهی جنگ و عرصه سازندگی داشته است و چه عزیز جعفری باشد که روزگاری لباس رزم پوشید و برای دفاع از کشورش به جبهه رفت و اینک یک ژنرال تمام عیار شده است.

3- برمی گردیم به جمله صدر این نوشتار - ملاک حال فعلی افراد است- و این سوال را طرح می کنم: معیار سنجش حال افراد چیست؟

اگر بخواهیم پاسخ این سوال را در رفتارهای سیاسیون جستجو کنیم پاسخ ها متفاوت خواهد بود.

رصد رفتار سیاسی حامیان دولت  عملا به این پاسخ منتهی می شود که معیار سنجش حال افراد، فردی است به نام محمود احمدی نژاد! از این رو، خوب بودن حال افراد، بستگی به میزان نزدیکی یا دوری آنها از رییس جمهور دارد، اگر زیر علم او سینه بزنند، تعریف و تمجیدش کنند، از او حمایت نمایند، خطاهایش را نادیده بگیرند و ... حتما یک نیروی سالم، وطن دوست، مسلمان، انقلابی و صد البته کارآمد و پرتلاش هستند.

چند مثال کوچک می زنم: اگر وبلاگ یکی از مشاوران رییس جمهور را از ابتدای راه اندازی تاکنون مرور کنید درخواهید یافت که این آقای مشاور در وبلاگش چیزی جز مدح و ثنای احمدی نژاد ندارد. گویا منتظر است احمدی نژاد حرفی بزند یا کاری انجام دهد تا فردای آن روز، مقاله ای در وصف آن بنگارد و منتشر کند. حتی یک بار وقتی او درباره مدرک تحصیلی کردان، انتقادی کرده بود، بلافاصله بعد از حمایت احمدی نژاد از کردان، تغییر موضع داد تا مبادا از معیار سنجش حق منحرف شود!

این آقای مشاور، در دولت جدید جایگاه بهتری یافته است.اما یکی از مسوولان خبرگزاری دولت که حامی احمدی نژاد بود، هنگامی که یک نقد  کوچک بر احمدی نژاد نوشت، از کار برکنار شد.یا چند تن از وزرای احمدی نژاد که به کارآمدی، سلامت مالی و در خط ولایت فقیه بودن شهره بودند، تنها هنگامی حال شان "بد" دانسته شد که در قضیه معاونت اولی مشایی با رییس جمهور مخالفت کردند و لذا از کابینه هم خط خوردند. اما افرادی که به اختلاف مواضع با برخی آرمان های امام و انقلاب معروف هستند یا مرتکب جرایمی مانند استفاده از مدرک تحصیلی غیر واقعی هستند، چون با معیار و ملاک سنجش حامیان نزدیک دولت سنجیده می شوند، نه تنها ابقا می شوند بلکه ارتقا نیز می یابند.
جالب اینجاست که وقتی در مجلس ، فراکسیون اصولگرایان رأی به ابقای لاریجانی در ریاست این فراکسیون داد و نماینده نزدیک به احمدی نژاد یعنی آقاتهرانی رأی نیاورد ، رسایی (حامی دولت) گفت که اصولگرایی نمایندگان زیر سوال رفته است!

این در حالی است که نه احمدی نژاد و نه هیچ کس دیگری نمی تواند معیار و ملاکی برای سنجش افراد باشد بلکه باید مفاهیم و ارزش هایی ملاک سنجش حال افراد باشد که خود احمدی نژاد و هاشمی و ناطق نوری، رحیم مشایی و عزیز جعفری و موسوی و کروبی و خاتمی و رضایی و رحیمی و ... بدان سنجیده شوند.

در جبهه مقابل دولت نیز ملاک نامتعارفی برای سنجش حال افراد وجود دارد، ملاکی متناقض نما به نام برابری حال با گذشته! به گونه ای که هرگاه نقدی متوجه یکی از آنان که سابقه ای در انقلاب وجود داشته است می شود، فورا برمی آشوبند که به فلانی نگویید بالای چشمت ابروست! چرا؟چون او در زمان شاه مبارز بوده، زندان رفته، با امام (ره) در نجف و نوفل لوشاتو بوده، در جبهه  فرماندهی می کرده و ... و چون بر نقد خود پافشاری می کنی، تحقیرت می کنند که وقتی تو در کوچه ها گردوبازی می کردی ما اعلامیه های امام (ره) را پخش می کردیم یا در کوه های کردستان و هورهای خوزستان با ارتش عراق می جنگیدیم و ... .

در واقع آنان، ملاک حال  افراد را در گذشته متوقف کرده اند زیرا بسیاری از آنان، گذشته ای به مراتب پاک تر از امروز داشته اند و از جمله اینکه فرزندانشان در آن سالهای دور، حداکثر به همان گردوبازی مشغول بودند و به آقازاده های رانتخوار امروزی تبدیل نشده بودند.
بنابراین اگر بخواهیم میزان سنجش حال افراد را در اردوگاه های سیاسیون جستجو کنیم به نتیجه مطلوب نمی رسیم چه آنکه یک طرف دعوا، این ملاک و محک را فرد خاصی مانند احمدی نژاد می شمارد و طرف دیگر نیز از گذشته ها سپر ساخته است و همچنان چنگ بر دامان سالیان دور می زند.

اما اینکه ملاک و میزان واقعی چه می تواند باشد تا بتوان حال افراد را فارغ از حب و بغض های فردی و جناحی سنجید، سوالی است که پاسخ به آن تنها اندکی عقل مداری و وارستگی می خواهد والا کسانی که حول بت های خودساخته امروز می گردند یا در خاطرات گذشته سیر می کنند، از این بحث ثمری نخواهند برد که گفته اند: کور، آنچه را گرفته، رها نمی کند!

کسی که در گذشته، وظایفی که باید انجام می داد، انجام داده است (مثل اینکه در هنگام نیاز کشور به نیروی جنگی، راهی جبهه شده باشد) و امروز نیز:

-کارآمد است و از عهده مسوولیت هایی که به دوش او گذاشته می شود به درستی برمی آید
- سلامت نفسانی دارد و از این رو، در کارنامه اش فساد مالی، سوءاستفاده از قدرت و قانونگریزیی هایی مانند جعل سند و ... ندارد
- به اصول و آرمان های انقلاب اسلامی مردم ایران پایبند است
- به قانون اساسی که اکثریت مردم به آن رای داده اند، وفادار است
- و عقل اندیش و خردگراست

حتما باید او را در زمره نیروهایی دانست که حال شان "خوب" است، و فرقی ندارد که عضو کدام حزب و گروهی باشند و یا  اساسا فارغ از جناح بندی ها حرکت می کنند.
این شخص، اگر احمدی نژاد نام دارد، باید قدرش را دانست و اگر هاشمی می خوانندش باید حرمتش را پاس داشت.
این، جفای بزرگی است کسی را که با این ملاک ها و معیارها همراه باشد  چون درخط ما نیست لگدمال اش کنیم و منحرف اش بدانیم و مگر ملاک انقلاب هاشمی و موسوی و احمدی نژاد و ... هستند که اگر کسی با اینان مخالفت ورزید، فورا انگ ضدانقلاب و ضد نظام و ضد ولایت فقیه به او بزنیم و از میدان بدرش کنیم؟

اتفاقا مخالفت با برخی رفتارهای هر کدام از اینها نیز می تواند در چارچوب انقلاب و نظام و وطن دوستی تعریف شود ؛ کسی که ایران اش را دوست دارد و به ارزش های واقعی انقلاب و نظام برآمده از انقلاب مردم پایبند است، هرگز نمی تواند هاشمی پرست یا احمدی نژاد پرست باشد یا در موسوی و کروبی و ... محو شود بلکه با ملاک های پیش گفته و یا هر ملاک عقلانی دیگری که به باورش درست باشد، یک یک اعمال آنها را می سنجد، هر کدام که همخوانی داشته باشد را می پذیرد و تقویت می کند و بر هر کدامشان که از معیارها انحراف داشته باشد، فریاد می کشد و خواستار اصلاح اش می شود نه اینکه ابلهانه بر این مسیر گام بردارد که اگر فلانی کاری کرد، حتما خوب است و خدمت یا قطعا ناشایست است و خیانت.

بنابراین، تا سیاسیون و رسانه های وابسته به آنها استانداردهای عقلانی را برای تدوین معیار سنجش حال افراد در نظر نگیرند و اشخاص حاضر و تاریخ گذشته را تنها مبنای قضاوت خود قرار دهند، این جمله معروف وصیت نامه امام (ره) همچنان در غربت و مظلومیت خواهد ماند و حداکثر به عنوان یک ابزار سیاسی مورد سوءاستفاده قرار خواهد گرفت.

4- اگر ملاک، حال افراد است- که هست- باید بپذیریم کسانی که در گذشته مرتکب خطاهایی بوده اند نیز مشمول این اصل عقلانی هستند.

اگر به تاریخ استناد می کنیم که "شمر" عضو سپاه علی (ع) بود ولی سرانجام، سر حسین (ع) را برید، نمی توانیم "حر" را از یاد ببریم که سردار سپاه یزید بود و عاقبت کار در رکاب سیدالشهدا اولین شهید کربلا شد.

استانداردهای دوگانه نباید داشت. اگر گذشته ها ملاک است باید برای همه باشد و اگر ملاک نیست، پس چرا بعضی افراد را همچنان به خاطر گذشته ها می کوبیم و منکوب می کنیم و حتی به خود اجازه نمی دهیم به این نکته ساده بیاندیشیم که حتی اگر واقعا گذشته اینان آلوده به خطا بود، کمی هم به حال شان نگاه کنیم، شاید از بسیاری از مدعیان امروزی بهتر و روسفیدتر باشند.

5 - فقها، از اصل استصحاب، بسیار بهره می گیرند. استصحاب آن است که اگر شک کنیم آنچه قبلا موجود بوده، اکنون هم موجود است، اگر دلیلی بر خلافش نیافتیم، آن را موجود بدانیم. مثلا کسی که وضو گرفته ولی شک دارد که وضویش همچنان برقرار است، بقای وضو را استصحاب می کند و برای نماز گزاردن نیازی به وضو گرفتن مجدد ندارد.

این اصل درباره اصحاب انقلاب که گذشته درخشانی در عملکرد دارند نیز صادق است و نمی توان تا به طور قطعی خطا و انحراف کسی ثابت نشده او را محکوم کرد و بر گذشته اش خط بطلان کشید کما اینکه درباره خطاکاران گذشته نیز تا حسن نیست کنونی شان ثابت نشود، نمی توان اعتماد را جاری و ساری دانست.
به علاوه نباید به استناد ملاک بودن حال فعلی افراد ، سوابق تابناک افراد را نادیده گرفت و بین آنها و کسانی که در گذشته قدمی برای کشور و انقلاب برنداشته اند تفاوتی قائل نشد چه آن که "السابقون السابقن اولئک المقربون".

همچنین فراموش نکنیم این آیه شریف قرآنی را که "ان بعض الظن اثم" (همانا برخی گمان ها گناه است) و باز یادمان باشد که در روز جزا باید پاسخگوی قضاوت های مان درباره دیگران و نسبت هایی که به این و آن می دهیم باشیم، در روزی که نه پست ها و مقام ها به دادمان خواهند رسید، نه سفارش ها و تلفن های این و آن و نه جریان سازی های رسانه ای و وابستگی های سیاسی... در روزی که لله الواحد القهار.

*سردبیر عصرایران


پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۰۰ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
بسیار عالی بود. با تشکر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
بهترين و زيباترين همچنين با عدالت ترين ميزان سنجش افراد را اميرالمومنين علي بن ابي طالب (ع ) ذکر فرموده که اشخاص را به حق سنجش کنيد و نه با اشخاص ديگر برو حق را بشناس تا بداني کي برحق است و کي نيست ( اميد است حرف معصوم را حداقل درج نماييد)
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۳۳ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
ملاک می بایست همیشه حال باشد.اگر من در گذشته آدم خوبی بودم و حالا گناهکارم آیا می بایست بخاطر گذشته من را عفو نمایند؟هرگز
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۳۹ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
ملاک فعلی افراد می تواند با پایبندی به قانون و آرمان های انقلاب سنجیده شود که آقایان موسوی و کروبی بعد از انتخابات ثابت کردند که نه قانون را قبول دارند و نه انقلاب را
ناشناس
Iraq
۱۲:۴۱ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
من هم عقیده با این نظر هستم: ملاک حال فغلی افراد است.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
" شما خود را به خواب زده ايد! " كلمة حق يراد بها الباطل" شيوه خزنده شما در خلط حق و باطل و نجات كساني است كه اشتباه كرده اند و حاضر به بازگشت هم نيستند. شما دنبال تطهير هستيد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۴۹ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
به نام خدا
مطلب صحیح و سنجیده و معقولی بود. ملاک سنجش اعمال تقوی و حق مداری است نه اینکه اشخاص ملاک سنجش حق باشند.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۱۹ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
بسیار عالی بود خداوند رفته گان شما را بیامورزد.
ناشناس
-
۱۴:۰۳ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
سلام ؛ نوشته ي شما را تا خطوط اول بند 3 خواندم و همانجا متوجه شدم كه شما سعي داريد مقصود و خواسته ي شما را عنوان تفكر حاميان دولت جا بزنيد .
جناب سردبير ! ملاك فعلي افراد در ديدگاه اكثريت قريب به اتفاق حاميان دولت فقط و فقط ميزان تعهد و دلبستگي افراد به ولايت مطلقه فقيه است . اگر واقع بين و منصف باشيد ( اگر باشيد ) در همين ماجراي مشايي كاملا شفاف و مشخص شد كه شخص دكتر احمدي نژاد نيز تا زماني محبوب قلوب متدينين ايران اسلامي است كه خود را سرباز ولايت مي داند . لذا ، در همين بند سوم نوشته ي شما خروج از مسير انصاف و عدالت را در قبال اكثريت جامعه ايراني مشاهده نمودم و از شما مي خواهم يكبار ديگر به اين فرمايش حياتي و سرنوشت ساز سرور آزادگان جهان ، حضرت امام حسين (ع) ، با نگاهي ژرف انديشانه دقت نماييد كه حضرتش فرمود : اگر دين داريد لااقل آزاده باشيد .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۱۰ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
با سلام
مشکل ما عدم تقوا سفرش کنندگان به تفوا ست هر دوطرف خود را حق ودیگری باطل ولی اونی که بیشتر خودشو حق میدونه جناح حاکمه که همیه چیزو در اختیا ر داره و فکر میکنه اونا طلحه وزبیرند همش میگن انقلاب ریزش داره خیلی بده پس از سی سال انقلاب که اونم میگیم فرهنگیه و ام القرا جهان اسلام فقط طلحه وزبیر تربیت کرده باشه و از سلمان فارسی خبری نباشه
تو را خدا یکم گذشت داشته باشیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۸:۵۲ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۶
0
0
اقای سردبیر نه چندان مستقل !! احمدی نژاد با مردمه و خاکیه بر خلاف جهت منافع گردن کلفت ها حرکت میکنه به هاشمی که کم کم میگفت در غرب هضم بشیم تا بمانیم مقابله میکنه برای دشمن خط و نشون میکشه و اگر کسی کاری باهاش داشته باشه راحت تر از توی ببو گلابی میتونه پیداش کنه !....این صفاتیه که اگر توی ببو گلابی هم داشته باشی ازت حمایت میکنیم !چرا نمیخواهید بفهمید مردم صفا و صمیمیت اول انقلاب را میخواهند و از زندگی صنعتی با اینکه براش له له میزنند خسته شدند؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۲:۰۱ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۷
0
0
بسمه تعالی
نویسنده محترم با اهداء سلام به نکات خوبی اشاره فرموده اید اما نکته مغفول در این نوشته آنکه حضرت امام خمینی(ره) در سه جا به حال فعلی افراد اشاره دارند که با توجه به فضایی که آن را مطرح کرده اند نشانگر سعه صدر و جهت گیری های مثبت ایشان نسبت به افراد خاطی می باشد. حال آنکه کسانی با استناد به جمله ملاک و میزان حال فعلی افراد است، قصد دارند تا سوابق درخشان دیگران را نفی کنند. حال آنکه در دو مورد امام میزان را حال فعلی افراد می دانند تا اگر کسانی سوابق بدی داشته اند ولی اکنون رفتار گذشته خود را کنار گذاشته اند از حقوق اجتماعی محروم نشوند. لذا ممکن است استفاده از یک جمله با دو رویکرد و خاستگاه مخالف هم به زبان و قلم جاری شود. البته مورد سومی که در وصیتنامه ایشان آمده تا حدودی به معنای آن است که اگر در گذشته از کسانی تعریف کرده اند که درست نبوده، میزان حال فعلی آنان است تا از تمجیدهای گذشته سوء استفاده نشود. با این حال اگر در منظومه فکری آن اندیشمند بیشتر غور کنیم این مورد نیز جهت گیری نفی¬یی ندارد. دریغ است که عین جملات ایشان برای آندسته از خوانندگان که به صحیفه امام دسترسی ندارند، درج نشود.
مورد اول در بند دوم فرمان هشت ماده ای آمده و با عنایت به روح این فرمان و مشکلات پیش آمده در آن زمان موضوع کاملا روشن است:
2- رسيدگى به صلاحيت قضات و دادستانها و دادگاهها با سرعت و دقت عمل شود تا جريان امور، شرعى و الهى شده و حقوق مردم ضايع نگردد. و به همين نحو رسيدگى به صلاحيت ساير كارمندان و متصديان امور، با بيطرفى كامل بدون مسامحه و بدون اشكال‏تراشيهاى جاهلانه كه گاهى از تندروها نقل مى‏شود، صورت گيرد تا در حالى كه اشخاص فاسد و مفسد تصفيه مى‏شوند اشخاص مفيد و مؤثر با اشكالات واهى كنار گذاشته نشوند. و ميزان، حال فعلى اشخاص است با غمض عين از بعض لغزشهايى كه در رژيم سابق داشته‏اند، مگر آنكه با قرائن صحيح معلوم شود كه فعلًا نيز كارشكن و مفسدند. (صحيفه امام ج‏17 صفحه 139)
مورد دیگر در زمانی بیان شده که حکم به انحلال هیئت های گزینش که افراطی عمل می کردند داده اند:
1- تمام هيأتهايى را كه به نام گزينش در سراسر كشور تشكيل شده‏اند، منحل اعلام مى‏نمايم، چه در قواى مسلح يا در وزارتخانه‏ها و ادارات، و چه در مراكز آموزش و پرورش تا برسد به دانشگاه‏ها، تمام آنها منحل است و ستاد انحلال را اعلام نمايد.
2- ستاد موظف است در اسرع وقت دستور دهد تا هيأتهايى به جاى هيأتهاى منحله، از افراد صالح و متعهد و عاقل و صاحب اخلاق كريمه و فاضل و متوجه به مسائل روز تعيين تا در گزينش افراد صالح، بدون ملاحظه روابط اقدام نمايند، و گزينش زير نظر آنها. انجام گيرد، و دقت شود تا اين افراد، تنگ نظر و تندخو و نيز مسامحه كار و سهل انگار نباشند. و چنانچه قبلًا تذكر داده‏ام ميزان در گزينش، حال فعلى افراد است، مگر آنكه از گروهكها و مفسدين باشند، يا حال فعلى آنها مفسده‏جويى و اخلالگرى باشد. و اما كسانى كه در رژيم سابق به واسطه جو حاكم يا الزام رژيم ستمگر مرتكب بعضى نارواها شده‏اند ولى فعلًا به حال عادى و اخلاق صحيح برگشته‏اند، تندرويهاى جاهلانه در حق آنها نشود كه اين ظلم است و مخالف دستور اسلام، و بايد ممنوع اعلام شود. (صحيفه امام ج‏17 صص 219 - 220)
مورد سوم عبارات پایانی وصیتنامه می باشد:
من در طول مدت نهضت و انقلاب به واسطه سالوسى و اسلام‏نمايى بعضى افراد ذكرى از آنان كرده و تمجيدى نموده‏ام، كه بعد فهميدم از دغلبازى آنان اغفال شده‏ام. آن تمجيدها در حالى بود كه خود را به جمهورى اسلامى متعهد و وفادار مى‏نماياندند، و نبايد از آن مسائل سوء استفاده شود. و ميزان در هر كس حال فعلى او است. (صحيفه امام ج‏21 452 )
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۰۲ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۷
0
0
بامطالعه نظرات دوستان حق وباطل خیلی ازافرادبرایم روشن شدچراکه کسی که حق باشدازالفاظی مثل ببو گ...وغیره استفاده نمی کند گفت ادب ازکه اموخته ای گفت ازبی ادبان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۹:۳۱ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۷
0
0
حرف امام را نزدیک ترین افراد به ایشان برای تفسیر محق هستند الان افراد شیاد و دورو زیاد شده اند که قصد سوء استفاده دارند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۰:۵۴ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۷
0
0
ملاک این است که بدانیم وقتی گروهی هر جریانی غیر از خودش را ملحد و منافق و توده ای وسلطنت طلب و صهیونیستی می داند ، خود فاسد ترین است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۶:۵۶ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۸
0
0
سایت عقده ای از اینکه احمدی نژاد رای آورده داری دق میکنی هر روز چند مطلب برعلیه او می نویسی
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۷:۵۸ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۸
0
0
دبیر پفیوز اصطر الاغ عصر ایران واقعا برات متاسفم که کار و زندگی جلبکیت رو رها کرده و از جیب مبارک پدر ناتنیت اکبر شاه ارتزاق کرده میشینی پشت کامپیوتر و برای خود الاغت و سران اصطبل پر از الاغت نظرسنجی راه میندازی و هی به خودت رای میدی که فضای کشور ناامن شده ...ای خاک بر سر مغز فندقی یتان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۰۸ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۸
0
0
ملاک سنجش حق است اما حق کجاست در کنج خانه ها یا روی طاقجه ها ؟
ناشناس
-
۰۸:۳۴ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۸
0
0
متاسفانه شما هم ملاک اصول گرایی را فرد اعلام و در واقع با شگرد رسانه ای به مخاطبان القاء کرده اید و با این روش ناپسند خود نام رئیس جمهور را به گونه ای دیکتاتور معابانه و چاپلوس پرور در اذهان تزریق کردید.عزیز و گرامی طرف حساب شما یک رئیس جمهوری است که برای اولین با به جای شعار همراهی با مستضعفین عملا اقدام نموده است،انصاف نیست اینگونه نوشتن! هنر تخریب را بر علیه دشمنان اصلی نظام و اسلام بکار بگیرید. ملاک ولایت است و بس.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۰۹:۳۶ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۸
0
0
ادب مرد به ز دولت اوست !!!!!!!!!!
ناشناس
-
۱۲:۲۵ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۸
0
0
نویسنده یا
پاچه خوار تشکیلات سبز می باشد
و یا
در حال پوست کندن خر مرده تشکیلات سبز می باشند تا برای گروه خود وجه سیاسی کسب کند .

غافل از اینکه کوس رسوایی گوش فلک را پر کرده است .
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۵ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۸
0
0
مطالب بسیار درست و جالبی است، ان شاا... مسئولین به خودشون بیان مخصوصاً طرفدارهای آقای احمدی نژاد چون فعلاً همه چیز دست اوناس
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۴۴ - ۱۳۸۸/۰۷/۱۸
0
0
از زاویه دیگر هم میتوان مطلب بجای شمارا بیان نمود اگر فردی از وابستگان بیت حضرت امام نیز تخلفی کرد به دلیل وابسته بودن ویا برخورداری از نوادگی حضرت امام نباید از تخلف آشکار وی چشم پوشی نمود.بلکه باید همانگونه که از جناب مشاور انتقاد میکنیم از آن مقام هم انتقاد کرد نه اینکه انتقاد به دولت دهم و کلیه مشاورانش درست اما به آن مقام و یا گروههای محرک آن مقام نادرست باشد.
عطسه نوری؛ چرا بعضی‌ها با دیدن نور عطسه می‌کنند؟ آیتک‌ سلامت: دوست ندارم با زهرا گونش مقایسه شوم ندا تقی پور: آقای محمد رضا گلزار لطفا برگرد وزیر سابق تجارت دانمارک: رشد اقتصادی دانمارک به اندازه‌ای قوی است که می‌تواند خرید ایالت‌های آمریکا را آغاز کند روسیه یک موشک ماهواره بر به فضا پرتاب کرد ترور استاد مسلمان در دانشگاه تاریخی هند ۱۰ خوراکی سالم که می‌توانند رژیم لاغری را به چالش بکشند عراقچی: منکر کمبودها، اشتباهات و مدیریت‌های غلط نیستم/ دشمنان از حمله نظامی ناامید شده و جنگ اقتصادی را در پیش گرفته‌اند دیدار پزشکیان با خانواده شهید مسیحی قصه‌های نان و نمک(78)/ تحریم لبنیات: خشم به‌جا، نشانه‌گیری اشتباهی بمباران مناطقی از جنوب سوریه توسط اردن بمب خبری ایلان ماسک؛ به رشد اقتصادی دو رقمی می‌رسیم رئیس دانشگاه عالی دفاع ملی: صبر ما را به حساب ضعف نگذارید/ رزمایش یک امر طبیعی است؛ حفظ آمادگی به معنی آغاز جنگ نیست معمای ریاضی لوزی های جادویی؛ عدد مجهول را پیدا کنید! متن کامل دعای کمیل با ترجمه فارسی و خط درشت +فایل صوتی
نظرسنجی
قوانین کنونی ازدواج و طلاق در ایران ...