فیلم بیشتر »»
کد خبر ۸۷۴۰۶۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۴-۱۰-۱۴۰۱
کد ۸۷۴۰۶۰
انتشار: ۱۰:۳۸ - ۲۴-۱۰-۱۴۰۱

خطر ابتلا به سرطان پوست با مصرف مکمل‌های ویتامین دی کم می‌شود

خطر ابتلا به سرطان پوست با مصرف مکمل‌های ویتامین دی کم می‌شود
یافته اصلی مطالعه این است که موارد ملانوما در بین کاربران معمولی در مقایسه با افراد غیرکاربر به میزان قابل توجهی کمتر بود. علاوه بر این، طبقه بندی خطر سرطان پوست در کاربران عادی به طور قابل ملاحظه‌ای بهتر از افرادی بود که مکمل‌های ویتامین دی استفاده نمی‌کردند.

مطالعات متعددی نشان داده است که قرار گرفتن در معرض مستقیم نور خورشید و آفتاب سوختگی می‌تواند منجر به سرطان شود، اما یافته‌های جدید محققان گویای این حقیقت است که مصرف مکمل‌های ویتامین D می‌تواند از انسان در برابر ابتلا به سرطان پوست محافظت کند.

به گزارش صدا و سیما تیمی از محققان فنلاندی طی مطالعات جدید خود دریافتند: مصرف مکمل‌های ویتامین D با موارد کمتر ملانوم ارتباط دارد.

باید توجه داشت که ویتامین D نقش مهمی در عملکرد بدن ایفا می‌کند و دانشمندان طی مطالعات متعددی ارتباط آن را با شروع و پیشرفت بیماری مطالعه کرده اند. محققان این تیم پژوهشی که از طریق برنامه سرطان پوست نورث ساوو انجام شد، تصمیم گرفتند از زاویه‌ای متفاوت به این موضوع نگاه کند. آن‌ها ۴۹۸ بیمار بزرگسال را از کلینیک سرپایی پوست بیمارستان دانشگاه Kuopio که خطر ابتلا به سرطان‌های پوستی مانند کارسینوم سلول بازال، کارسینوم سلول سنگفرشی یا ملانوم داشتند، انتخاب کردند.

متخصصان پوست اطلاعات پیشینه و تاریخچه پزشکی هر شرکت کننده را تجزیه و تحلیل کرده و یک معاینه پوست روی آن‌ها انجام دادند. در ادامه آن‌ها بیماران را به گروه‌های کم خطر، متوسط و پرخطر طبقه بندی کردند. سپس تیم تحقیقاتی فوق، گروه‌ها را بر اساس افراد غیر مصرف کننده، مصرف کنندگان گاه به گاه و مصرف کنندگان معمولی مکمل‌های ویتامین D تقسیم کرد. به گزارش سیناپرس، دانشمندان نیمی از سطوح کلسیدیول سرم بیماران را تجزیه و تحلیل کردند و دریافتند که این قرائت‌ها با عادات مکمل گزارش شده خودشان مطابقت دارد.

یک یافته اصلی مطالعه فوق این است که موارد ملانوما در بین کاربران معمولی در مقایسه با افراد غیرکاربر به میزان قابل توجهی کمتر بود. علاوه بر این، طبقه بندی خطر سرطان پوست در کاربران عادی به طور قابل ملاحظه‌ای بهتر از افرادی بود که مکمل‌های ویتامین دی استفاده نمی‌کردند.

در واقع، نویسندگان مطالعه دریافتند که خطر ابتلا به ملانوما برای مصرف کنندگان منظم مکمل‌های ویتامین D بیش از نصف کاهش یافته است. شرح کامل این پژوهش در آخرین شماره مجله تخصصی Melanoma Research منتشر شده است.

 
ارسال به دوستان
ایستگاه حاشیه(۱)/ از رکورد کارت قرمز تا شبکه ای که اجرای شکیرا را پخش نکرد دریادار سیاری: هرگز به سمت تولید سلاح کشتار جمعی نخواهیم رفت/قدرت ما در تنگه هرمز حاکم است ترامپ توئیت عراقچی را بازنشر داد ایستگاه تاکتیک(1): وقتی فوتبال با اکسیژن و هوش برنده می‌شود انتشار تصاویر ماهواره‌ای از خسارت به سایت راداری و پایگاه هوایی آمریکا در بحرین هیچ کودکی برای کار‌کردن به دنیا نیامده است رونالدو: خیلی آماده‌ام، مگر ندیده‌اید؟ خنثی شدن طرح ترور رئیس سازمان امنیت ملی عراق در نخستین روز جام جهانی 2026 چه گذشت؟ عراقچی: تفاهم‌نامه اسلام‌آباد هیچگاه تا این حد به نهایی شدن نزدیک نبوده است وزیر جنگ اسرائیل: از لبنان، سوریه و غزه عقب‌نشینی نخواهیم کرد پزشکیان: اگر فقط ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی محقق شود، معادل حدود ۹۰۰ هزار بشکه نفت در روز صرفه‌جویی خواهد شد ترامپ: ادعاهای ایران درباره توافق هیچ نسبتی با حقیقت ندارد سیدوسا؛ سوژه ای برای یک عکاسی متفاوت تلاقی هنر و معماری مدرنیست در حومه پاریس / ویلایی که شبیه یک کشتی است (+عکس)