فیلم بیشتر »»
کد خبر ۹۴۶۰۸۴
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۵-۱۲-۱۴۰۲
کد ۹۴۶۰۸۴
انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۵-۱۲-۱۴۰۲

۷ مزیت شگفت‌انگیز ماهی/ غذاهای دریایی را حذف نکنید

۷ مزیت شگفت‌انگیز ماهی/ غذاهای دریایی را حذف نکنید
گنجاندن ماهی در رژیم غذایی روزانه فواید بسیاری برای سلامتی دارد. یک مطالعه در سال ۲۰۲۱ نشان داد که افزایش مصرف ماهی با بهبود سلامت قلب و عروق و کاهش خطر مرگ مرتبط است. این ماده غذایی مغذی سرشار از پروتئین، ویتامین‌ها و مواد معدنی است.

ماهی به‌عنوان یک ماده غذایی کم‌کالری، بدون کربوهیدرات و سرشار از اسیدهای چرب غیراشباع امگا ۳ (PUFA) است که عملکرد مغز و سلامت قلب را ارتقا می‌دهد. علاوه بر این، افزایش مصرف ماهی در رژیم غذایی، مزایای شگفت‌انگیز دیگری نیز دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌شود:

۱) سرشار از امگا ۳ است

یکی از ویژگی‌های برجسته ماهی، محتوای امگا ۳ غنی آن است. امگا ۳ فواید زیادی برای سلامتی دارد؛ از بهبود عملکرد مغز گرفته تا کاهش التهاب. هم‌چنین برخی از ماهی‌ها مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن، شاه‌ماهی و ساردین منابع غنی‌تری از امگا ۳ نسبت به سایرین هستند.

به گزارش خبرآنلاین، اسیدهای چرب امگا ۳ یک ماده مغذی ضروری هستند که بدن نمی‌تواند به تنهایی آن را بسازد، اما فواید قدرتمندی در مبارزه با التهاب مزمن و حفظ سلامت مغز و قلب دارند. ماهی قوی‌ترین منبع غذایی اسیدهای چرب امگا ۳ است و برای تأمین این ماده مغذی و بهره‌مندی از فواید آن بهتر است یک تا دو بار در هفته ماهی مصرف کنید.

۲) منبع غنی ویتامین D است

ماهی‌های چرب مانند سالمون و ماهی تن منابع طبیعی ویتامین D هستند که یک ماده مغذی ضروری برای سلامت استخوان‌ها، عملکرد سیستم ایمنی و سلامت کلی است. برای تأمین D منابع غذایی زیادی وجود ندارد. از همین رو، افراد اغلب ویتامین D مورد نیاز خود را از طریق مصرف مکمل‌های خوراکی دریافت می‌کنند. سالمون دارای بالاترین میزان ویتامین D در بین اکثر ماهی‌ها است، به طوری که یک وعده از این ماهی صد درصد از نیاز روزانه ویتامین D را تأمین می‌کند.

۳) سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

مصرف منظم ماهی به دلیل داشتن اسیدهای چرب امگا ۳ با کاهش فشار خون، کاهش تری گلیسیرید و جلوگیری از ضربان قلب نامنظم، به ارتقای سلامت قلب کمک می‌کند. محققان دریافته‌اند افرادی که ماهی می‌خورند، کمتر در معرض خطر حملات قلبی و سکته مغزی قرار دارند؛ که این دو مورد، از شایع‌ترین علل مرگ‌های زودرس در جهان هستند.

۴) کمبود یُد را جبران می‌کند

ماهی‌های آب شور منبع عالی ید هستند که یک ماده معدنی حیاتی برای عملکرد تیروئید و سلامت متابولیک است. یک مطالعه نشان داد که این ماهی‌ها ممکن است ۵ تا ۱۰ برابر بیشتر از ماهی‌های آب شیرین حاوی ید باشند. ید علاوه بر کنترل اشتها و سیستم ایمنی بدن، نقش مهمی در عملکرد تیروئید ایفا می‌کند. با این حال، منابع غذایی بسیار کمی از ید وجود دارد و منابع تأمین آن به محصولات دریایی محدود می‌شود. مصرف منظم ماهی، راه مناسبی برای دریافت این ماده مغذی است.

۵) کم‌کالری است

ماهی در مقایسه با سایر گزینه‌های پروتئینی، ‌کالری پایینی دارد. به طور مثال، ۸۵ گرم ماهی تیلاپیا فقط ۱۰۰ کالری دارد و بهترین گزینه‌ برای کسانی است که در کنار دریافت مواد مغذی، قصد دارند وزن خود را کاهش دهند.

۶) پروتئین موردنیاز بدن را تأمین می‌کند

پروتئین یک درشت مغذی ضروری است که به رشد و ترمیم عضلات کمک می‌کند، سیری را افزایش می‌دهد و سلامت کلی را بهبود می‌بخشد. به طور متوسط هر وعده ماهی (۸۵ گرم) حاوی حدود ۲۰ گرم پروتئین است. ماهی‌ها نسبت به سایر منابع پروتئین حیوانی مانند گوشت گاو و مرغ، پروتئین بیشتری دارند.

۷) به ایجاد حس سیری کمک می‌کند

از آنجا که ماهی یک منبع پروتئین بدون چربی است، می‌تواند با ایجاد احساس سیری، ضعف و گرسنگی را برطرف کند و هوس‌های گاه و بی‌گاه را از بین ببرد. این به این دلیل است که پروتئین در مقایسه با کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها، سیرکننده‌ترین درشت مغذی است و می‌تواند شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه دارد، به کاهش وزن کمک کند و جلوی پرخوری را بگیرد.

 

برچسب ها: ماهی ، غذای دریایی
ارسال به دوستان
دختر «خانِ فرمانیه» با لباس عروس؛ 97 سال قبل (عکس) تفاوت موشک‌های سوخت جامد و مایع چیست؟ مکزیک ۲-۰ آفریقا جنوبی/ اینجا در مکزیک حال همه خوب است اولین دیدار امنیتی ایران - امارات بعد از جنگ احتمال توافق ايران و آمریکا / ترامپ: شنبه یا یکشنبه، توافق در اروپا امضا می شود / الحدث: قطری ها موافقت ایران را به آمریکا منتقل کردند/ تماس تلفنی امیر قطر و ترامپ / جزئیات توافق: کاهش تحریم ، لغو محاصره و بازگشایی تنگه هرمز بقایی: تفاهم نهایی نشده است رایزنی امیر قطر با ترامپ درباره ایران و کاهش تنش در منطقه فارس: ایران هنوز هیچ متنی را برای توافق تایید نکرده اردوغان: نتانیاهو در مسیر هیتلر حرکت می‌کند ادعای ترامپ: ما به یک توافق عالی با ایران درباره جنگ رسیده‌ایم غریب آبادی: بیانیه اخیر برخی کشورها مجموعه‌ای از اتهامات سیاسی، بی‌سند و کاملاً مردود است آمریکا شرکت نفت دولتی کوبا را تحریم کرد ادعای الحدث: عراقچی به پاکستان می‌رود زاکانی: آیین تشییع پیکر رهبر شهید انقلاب در دهه دوم محرم برگزار می‌شود جام جهانی ۲۰۲۶؛ آخرین رقص مسی و رونالدو