فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۱۰۴۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۳-۰۸-۱۴۰۳
کد ۱۰۱۰۴۳۳
انتشار: ۱۰:۳۶ - ۱۳-۰۸-۱۴۰۳

آب قلیایی خواص درمانی دارد؟

آب قلیایی خواص درمانی دارد؟
مدتی است که برخی تولید و عرضه کنندگان آب قلیایی به خصوص در فضای مجازی تبلیغات گسترده ای در مورد آب‌های قلیایی که با نام‌های مختلف در حال تولید است، می‌کنند و گفته می‌شود که این آب‌ها خواص درمانی مفیدی دارند.

یک متخصص طب سنتی می‌گوید: «عمده تبلیغاتی که مدتی است در مورد مصرف آب قلیایی و آثار و خواص آن در بیماری‌های مختلف در حال انتشار است، توسط شرکت‌های واردکننده دستگاه‌هایی است که ادعای قلیایی کردن آب را دارند یا از تولیدکنندگان آب قلیایی است که در این خصوص عده ای از مدعیان منتسب به طب سنتی نیز برای رسیدن به منافعی بیکار ننشسته اند و در این تبلیغات ذی نفع هستند.»

به گزارش خبرآنلاین، مدتی است که برخی تولید و عرضه کنندگان آب قلیایی به خصوص در فضای مجازی تبلیغات گسترده ای در مورد آب‌های قلیایی که با نام‌های مختلف در حال تولید است، می‌کنند و گفته می‌شود که این آب‌ها خواص درمانی مفیدی دارند.

دکتر محمد علی زارعیان، پزشک متخصص طب سنتی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می گوید: در خصوص آب‌های قلیایی تحقیقات کافی انجام نشده و دلایل گفته شده از سوی مدعیان، مستند علمی و شواهد بالینی تایید شده ای ندارد و اغلب خواص درمانی منتشر شده در مورد این آب‌ها از قبیل خاصیت آنتی اکسیدانی  بالا، قابلیت سم زدایی و پاکسازی بدن، تقویت کننده سیستم ایمنی، ضد سرطانی بودن، انرژی زایی و... در حد یک ادعاست.

ادعای سلامت‌بخشی آب قلیایی

آب قلیایی، آبی است که pH آن بالاتر از آب‌های معمول و لوله کشی یا برخی از آب‌های معدنی است. البته این pH در حدی نیست که آب را تلخ کند، زیرا اگر pH خیلی بالا برود، مزه آب به سمت تلخی می رود. دکتر زارعیان با اشاره به اینکه تاکنون چندین ادعای اصلی در زمینه مصرف آب قلیایی مطرح شده است بیان می‌کند، اولین ادعا، بحث تاثیر آب قلیایی جهت پیشگیری از بروز پوکی استخوان است که در مطالعه انجام شده، آب قلیایی در جمعیتی محدود مقایسه شده و نتیجه آن قابل تعمیم نیست.

از سوی دیگر در مقاله ای مروری، رژیم غذایی قلیایی نسبت به رژیم اسیدی در تامین سلامت استخوان برتری ندارد. دومین ادعایی که درباره آب قلیایی مطرح شده بحث تاثیر آن بر پیشگیری و بهبود سرطان است که شواهدی مبنی بر تاثیر آب قلیایی بر پیشگیری یا درمان سرطان با آب قلیایی وجود ندارد. ادعای دیگر مسئله درمان ریفلاکس اسید و محتویات معده است.

نوشیدن آب قلیایی در صورت تایید در مطالعات بالینی می‌تواند به عنوان مکمل درمان در مداوای ریفلاکس گوارشی مورد استفاده قرار گیرد، اما نمی‌توان به تنهایی به عنوان یک نوشیدنی درمانی به آن اکتفا کرد و افراد دچار مشکلات گوارشی باید با داروهای مرتبط تحت کنترل قرار گیرند. البته در این مورد مطالعه بالینی انجام نگرفته و تنها به مطالعه آزمایشگاهی بسنده شده و هنوز نیاز به مطالعات بیشتری است و در مجموع شواهد قابل قبولی به نفع نوشیدن آب قلیایی وجود ندارد و تاثیرات مثبت و منفی این فراورده نیازمند مطالعات بیشتر است.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
فصل جدید سریال «زیرخاکی» وارد مرحله پیش‌تولید شد سخنگوی سپاه: موشک‌های ایرانی از قابلیت‌های هدایت و تغییر مسیر برخوردار شدند کیفرخواست ۶ نفر از کارکنان یک نهاد اجرایی به اتهام اختلاس، جعل و دریافت رشوه حملات سایبری پیشرفته به امارات پرچم فلسطین در جشنواره لوکارنو بالا رفت؛ کفنی به یاد ۶۰ هزار شهید غزه سخنگوی دولت: تعداد زنان شهید در جنگ تحمیلی و اتفاقات دی ماه قابل توجه است/ برای جذب سرمایه‌گذار نیاز به امنیت داریم «اودیسه» پرفروش‌ترین فیلم کریستوفر نولان شد ؛ عبور از «شوالیه تاریکی» تصویب کلیات طرح «اقدام راهبردی تأمین امنیت و پیشرفت تنگه هرمز» در کمیسیون امور داخلی نقدعلی: قانون حجاب باید ابلاغ شود چنگیز وثوقی در بیمارستان - آخرین وضعیت سلامتی (+عکس) نماینده مجلس: عجله رئیس‌جمهور برای تصویب کنوانسیون خزر برای چیست؟ نیکزاد: مسیر تعیین شده توسط نیروهای مسلح در تنگه هرمز، تنها مسیر برای تردد کشتی‌هاست ماهی‌های وحشی می‌توانند انسان‌ها را از یکدیگر تشخیص دهند؟ وزارت کشور عراق: پهپادهای بدون مجوز، تروریستی تلقی می‌شوند چگونه قیمت روز فولاد آلیاژی را تحلیل کنیم و در زمان مناسب خرید کنیم؟