فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۰۷۵۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۰-۰۴-۱۴۰۴
کد ۱۰۷۵۶۷۸
انتشار: ۰۴:۳۰ - ۲۰-۰۴-۱۴۰۴

رژیم گیاه‌محور، سپری در برابر بیماری‌های التهابی روده

رژیم گیاه‌محور، سپری در برابر بیماری‌های التهابی روده
پژوهشگران دریافتند افرادی که از غذاهای سالم گیاهی تغذیه می‌کردند، ۱۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون و ۸ درصد کمتر در معرض خطر کولیت اولسراتیو قرار داشتند.
یک رژیم غذایی سالم و مبتنی بر گیاهان ممکن است از بیماری التهابی روده پیشگیری کند. افرادی که بیشتر از میوه و سبزیجات استفاده می‌کردند، با خطر کمتری برای ابتلا به بیماری کرون و کولیت اولسراتیو مواجه بودند.در مقابل، کسانی که مصرف بیشتری از روغن‌های گیاهی صنعتی و چربی‌های حیوانی داشتند، با افزایش خطر ابتلا روبه‌رو شدند.
 
به گزارش انتخاب و به نقل از هلث دی؛  بر اساس یک مطالعه‌ی جدید، رژیم غذایی سالم و گیاه‌محور می‌تواند نقش محافظتی در برابر بیماری‌های التهابی روده داشته باشد.پژوهشگران دریافتند افرادی که از غذاهای سالم گیاهی تغذیه می‌کردند، ۱۴ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری کرون و ۸ درصد کمتر در معرض خطر کولیت اولسراتیو قرار داشتند.از سوی دیگر، رژیم غذایی ناسالم که شامل مصرف بیشتر چربی‌های حیوانی و روغن‌های گیاهی صنعتی بود، با ۱۵ درصد افزایش خطر ابتلا به بیماری کرون همراه بود.
 
دکتر ژه شن، پژوهشگر ارشد از دانشکده پزشکی دانشگاه ژجیانگ در چین، در یک بیانیه خبری گفت:
«تحقیقات ما نشان می‌دهد که رژیم غذایی سالم گیاه‌محور می‌تواند از بیماری‌های التهابی روده پیشگیری کند و خواص ضدالتهابی این رژیم نقش کلیدی در این اثر محافظتی ایفا می‌کند.»
 
در این مطالعه، پژوهشگران بیش از ۱۴۳ هزار نفر از شرکت‌کنندگان در پروژه‌ی بانک زیستی بریتانیا (UK Biobank) را دنبال کردند؛ پروژه‌ای پژوهشی در مقیاس بزرگ که میان ساکنان بریتانیا اجرا شده است. شرکت‌کنندگان در قالب این پروژه، پرسش‌نامه‌های رژیم غذایی را نیز تکمیل کرده بودند.
 
در طول میانگین ۱۴.۵ سال پیگیری، بیش از ۱۰۰۰ نفر به یکی از انواع بیماری التهابی روده مبتلا شدند.
 
پژوهشگران کیفیت رژیم غذایی افراد را بر اساس مصرف غذاهای سالم گیاهی، ناسالم گیاهی و محصولات حیوانی ارزیابی کردند.
 
تحلیل‌ها نشان داد که مصرف بیشتر میوه و سبزیجات، بخش قابل‌توجهی از کاهش خطر ابتلا به بیماری کرون را توضیح می‌دهد.
 
همچنین نتایج آزمایش‌های خونی شرکت‌کنندگان حاکی از آن بود که خواص ضدالتهابی غذاهای گیاهی می‌تواند عامل اصلی این اثر محافظتی باشد.
 
پژوهشگران در پایان نتیجه‌گیری کردند:
«یافته‌های این مطالعه ارتباط مثبت میان رژیم‌های سالم گیاه‌محور و کاهش خطر ابتلا به کولیت اولسراتیو و بیماری کرون را برجسته می‌کند. این نتایج می‌تواند مبنای مهمی برای تدوین دستورالعمل‌های تغذیه‌ای با هدف پیشگیری از بیماری التهابی روده باشد.»
 
 
ارسال به دوستان
captcha
پشت‌سری صندلی چگونه آسیب گردن را در تصادف کاهش می‌دهد؟ منزوی ترین مردم جهان کجا زندگی می‌کنند؟ آشنایی با پاندای دنیای حشرات؛ جان این زنبور عسل در خطر است! محمدعلی شاه به همراه همسر و فرزندان اش در روسیه؛ دهه 1290 (عکس) موتورهای دیزلی چه معایبی دارند؟ نکاتی که کمتر شنیده‌اید چربی شکم و کمبود ویتامین دی؛ ترکیبی مرگبار که خطر مرگ را بیش از دو برابر می‌کند این علائم به شما می‌گوید کمبود یُد دارید/ ۱۰ نشانه شایع کمبود ید در بدن اسرار واکنش عجیب مغز به صداهای روزمره/ چطور یک‌صدای کاملا معمولی برای مغز غیرقابل‌تحمل می‌شود معبد زیرزمینی ژاپن چگونه سیلاب را از حومه توکیو دور می‌کند؟(+عکس) مریم مومن: زاپاس عشقی نمی شوم نجات ۳ مسافر گرفتار در غار یخی چما چهارمحال و بختیاری مشاور قالیباف: سران قوا تصمیم گرفته‌اند قیمت بنزین افزایش نیابد دیدار پزشکیان با سید حسن خمینی سقاب اصفهانی: فعلا هیچگونه تصمیمی مبنی بر تغییر قیمت بنزین نداریم/ اعداد اعلامی برای گرانی بنزین واقعی نیست خروج قطار مسافربری از ریل در انگلیس