فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۸۳۵۰۷
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۹-۰۵-۱۴۰۵
کد ۱۱۸۳۵۰۷
انتشار: ۱۲:۰۰ - ۱۹-۰۵-۱۴۰۵

با خیال راحت لبنیات پرچرب بخورید

لبنیات پرچرب
برای دهه‌ها به ما گفته شده است که لبنیات کم‌چرب را برای سبد غذایی خود انتخاب کنیم؛ اما پژوهشی جدید این توصیه قدیمی را زیر سوال برده است.

لبنیات پرچرب ممکن است سالم‌تر از آن چیزی باشند که توصیه‌های رایج در گذشته نشان می‌دادند. در یک مطالعه ۱۲ هفته‌ای، بزرگسالانی که روزانه سه وعده لبنیات مصرف کردند، افزایش قابل‌توجهی در وزن، چربی بدن، کلسترول یا مقاومت به انسولین نداشتند. در عین حال، فشار خون آن‌ها بهبود یافت و میزان دریافت کلسیم، پروتئین و ویتامین D نیز افزایش پیدا کرد. این یافته‌ها نشان می‌دهند که ساختار پیچیده لبنیات ممکن است از میزان چربی اشباع ‌شده آن اهمیت بیشتری داشته باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از ساینس‌دیلی، مطالعه جدیدی از کانادا که به سرپرستی هاروی اندرسون، استاد دانشگاه تورنتو، انجام شده است، به شواهد رو به رشدی اضافه می‌کند که نشان می‌دهند لبنیات پرچرب می‌تواند بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشد.

در این مطالعه ۱۲ هفته‌ای، ۷۴ بزرگسال تحت شرایط مختلف رژیمی، مقادیر متفاوتی لبنیات مصرف کردند. پژوهشگران دریافتند مصرف روزانه سه وعده لبنیات پرچرب تأثیر منفی قابل‌توجهی بر وزن بدن، ترکیب بدن، متابولیسم انرژی یا سطح چربی‌های خون نداشت.

چرا مدت‌ها درباره لبنیات پرچرب نگرانی وجود داشت؟

محصولات لبنی حاوی چربی اشباع ‌شده هستند؛ ماده‌ای که به ‌طور سنتی با افزایش کلسترول و افزایش خطر بیماری‌های قلبی-عروقی مرتبط دانسته شده است. به همین دلیل، توصیه‌های تغذیه‌ای در کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر معمولا مردم را به انتخاب محصولات لبنی بدون چربی یا کم‌چرب تشویق کرده‌اند تا میزان دریافت چربی اشباع ‌شده کاهش یابد.

مطالعات متعدد انسانی ارتباطی میان مصرف لبنیات پرچرب و پیامدهای نامطلوب برای سلامت پیدا نکرده‌اند. برخی مطالعات، حتی آثار مثبت یا محافظتی را در ارتباط با مصرف لبنیات گزارش کرده‌اند.

بررسی مصرف روزانه سه وعده لبنیات

برای انجام این مطالعه، پژوهشگران ۷۴ فرد بزرگسال دارای اضافه ‌وزن یا چاقی را به ‌طور تصادفی در یکی از سه گروه رژیمی قرار دادند.

گروه نخست از یک رژیم غذایی کم‌ لبنیات و دارای محدودیت کالری پیروی کرد. گروه دوم رژیمی با دریافت انرژی متعادل داشت که شامل سه وعده لبنیات در روز بود. گروه سوم نیز رژیمی بدون محدودیت داشت که در آن سه وعده لبنیات در روز گنجانده شده بود.

تمام شرکت‌کنندگان درباره نحوه پیروی از راهنمای غذایی کانادا آموزش دریافت کردند و محصولاتی لبنی پرچرب در اختیار افرادی قرار گرفت که در گروه‌های مصرف لبنیات بودند.

پس از ۱۲ هفته، پژوهشگران دریافتند که تفاوت قابل‌توجهی در افزایش وزن، ترکیب بدن یا سطح کلسترول میان افرادی که رژیم کم ‌لبنیات داشتند و افرادی که روزانه سه وعده لبنیات مصرف می‌کردند، وجود نداشت.

با این حال، شرکت‌کنندگانی که لبنیات بیشتری مصرف کرده بودند، بهبود فشار خون را تجربه کردند و میزان دریافت کلسیم، پروتئین و ویتامین D در آن‌ها افزایش یافت.

تفاوت میان آسیب‌های مورد انتظار از چربی اشباع‌ شده و آثار خنثی یا حتی مفیدی که در برخی مطالعات درباره لبنیات مشاهده شده است، ممکن است با چیزی که پژوهشگران آن را «فرضیه ماتریس لبنیات» می‌نامند، توضیح داده شود.

بر اساس این فرضیه، ساختار فیزیکی مواد غذایی لبنی بر نحوه هضم و جذب مواد مغذی و در نهایت تأثیر آن‌ها بر بدن اثر می‌گذارد.

به عبارت دیگر، آثار یک ماده غذایی بر سلامت ممکن است به نحوه تعامل اجزای مختلف آن با یکدیگر بستگی داشته باشد، نه صرفا به مقدار یک ماده مغذی خاص که در آن وجود دارد.

محصولات لبنی دو نوع پروتئین، یعنی کازئین و وی، دارند که همراه با چربی و سایر مواد مغذی در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

این ساختار پیچیده باعث می‌شود مواد مغذی موجود در لبنیات به ‌تدریج در اختیار بدن قرار گیرند. این مسئله ممکن است توضیح دهد که چرا آثار مصرف لبنیات با چیزی که صرفا بر اساس میزان چربی اشباع‌شده یا سایر مواد مغذی به ‌صورت جداگانه پیش‌بینی می‌شود، تفاوت دارد.

اهمیت احتمالی برای سالمندان

این یافته‌ها ممکن است به‌ ویژه برای افراد مسن‌تر اهمیت داشته باشد.

با افزایش سن، نیاز افراد به انرژی معمولا کاهش می‌یابد و در نتیجه برخی افراد ممکن است برای دریافت مقدار کافی پروتئین و سایر مواد مغذی ضروری، در حالی که میزان کالری مصرفی خود را در محدوده مناسب نگه می‌دارند، با مشکل مواجه شوند.

برای بسیاری از سالمندان، لبنیات غذایی آشنا و در دسترسی است که می‌تواند مقدار قابل‌توجهی انرژی، پروتئین و سایر مواد مغذی را تأمین کند.

به همین دلیل، لبنیات می‌تواند راهکاری عملی برای تأمین نیازهای تغذیه‌ای افراد باشد، بدون اینکه خطر ابتلا به دیابت یا سایر بیماری‌های مزمن را افزایش دهد.

با توجه به اینکه روندهای تغذیه‌ای دائما تغییر می‌کنند و توصیه‌های غذایی گاهی متناقض به نظر می‌رسند، محققان می‌گویند: ساده بگیرید، انواع مختلف غذاها را مصرف کنید و در هیچ چیزی زیاده‌روی نکنید.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
حمله اوکراین به جمهوری تاتارستان با ۱۲ کشته و ۳۹ زخمی غزه: اظهارات نتانیاهو به منزله عقب‌گرد آشکار از روند مذاکرات است پای فیل در گرینلند! (+عکس) کالابرگ مرداد برای این افراد واریز نمی‌شود انتشار نتایج آزمون مدارس نمونه‌دولتی و سمپاد ۱۴۰۵ و آغاز ثبت‌نام پذیرفته‌شدگان پزشکیان: رهبر معظم انقلاب کاملاً سلامت هستند تاریخ به روایت تصویر/ پکن در 100 سال پیش؛ خیابانی که «جاده موزه» نام داشت تلویزیونی که مدام وعده تحول می‌دهد اما در عمل ... زلزله ۶.۸ ریشتری کلمبیا را لرزاند هشدار جدی سازمان تعزیرات درباره اخاذی با عنوان جعلی و لزوم مطالبه کارت شناسایی سبزی کم کالری که بیشتر از آنچه فکر می کنیم ارزش غذایی دارد باغ‌وحش غیرمجاز انزلی پس از جنجال تبلیغات بلاگرها با دستور دادستانی پلمب شد انهدام 42 هواپیمای نظامی آمریکا در جنگ با ایران جزئیاتی از دیدار اخیر پزشکیان با رهبر معظم انقلاب راه‌اندازی طرح صدور شناسنامه برای گلخانه‌ها و محصولات کشاورزی