فیلم بیشتر »»
کد خبر ۴۳۵۶۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۴
کد ۴۳۵۶۴۶
انتشار: ۱۱:۲۹ - ۱۲-۰۹-۱۳۹۴

غذای چرب به مغز آسیب می‌زند

عصر ایران
البته این تمام ماجرا نیست. محققان می‌گویند که بازگشت به رژیم غذایی کم چرب به مدت دو ماه می‌تواند اثرات منفی رژیم‌های غذایی پرچرب بر مغز را خنثی کند.

هر آمریکایی در طول یک آخر هفته معمولی به طور میانگین 4500 کالری و 229 گرم چربی مصرف می‌کند که براساس نتایج یک مطالعه جدید این زیاده‌روی نه تنها باعث چاقی و اضافه وزن می‌شود، بلکه در مغز نیز اثرات مخربی بر جای می‌گذارد.

این تحقیق که در مجله Brain, Behavior and Immunity به چاپ رسیده نشان می‌دهد که رژیم غذایی پرچرب با تخریب سیناپس‌های ناحیه هیپوکمپوس که با یادگیری و حافظه مرتبط است به مغز آسیب می‌زند.

سیناپس‌ها ساختارهایی هستند که بین نورون‌ها یا سلول‌های مغزی رابطه برقرار می‌کنند.

البته این تمام ماجرا نیست. محققان می‌گویند که بازگشت به رژیم غذایی کم چرب به مدت دو ماه می‌تواند اثرات منفی رژیم‌های غذایی پرچرب بر مغز را خنثی کند.

رژیم‌های پر از چربی بیشترین عامل ابتلا به چاقی هستند که به یک نگرانی عمده در جوامع امروزی تبدیل شده است. بیش از یک سوم بزرگسالان در امریکا مبتلا به اضافه وزن هستند و به این معناست که بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، حمله قلبی، دیابت نوع دو و برخی سرطان‌ها قرار دارند.

صرف نظر از این خطرات، حالا مشخص شده است که رژیم غذایی پر از چربی اثرات مخربی بر مغز برجای می‌گذارد.

محققان دانشگاه جورجیا، موش‌ها را با دو رژیم غذایی مورد آزمایش قرار دادند. یک گروه از غذایی تغذیه می‌کردند که 10 درصد از کالری آن از چربی اشباع شده تامین می‌شد و گروه دیگر با غذاهایی تغذیه می‌شدند که حاوی 60 درصد چربی بود.

بنا به گفته محققان این نوع رژیم مشابه با رژیم غذایی سالم و رژیم غذایی غنی از فست فود در انسان‌ها بود. وزن، میزان غذای جذب شده، سطح انسولین و میزان گلوکز خون موش‌ها در هفته چهارم، هشتم و دوازدهم مورد انداز‌گیری قرار گرفت.

محققان همچنین در طی دوره آزمایش ناحیه هیپوکمپوس مغز را که با حافظه و یادگیری در ارتباط است، مورد بررسی قرار دادند. آنها سطح سیناپس‌های نشاندار شده در این ناحیه و میزان سیتوکینین که نشان‌دهنده التهاب هست را نیز بررسی کردند.

در پایان هفته دوازدهم موش‌هایی که با غذای چرب تغذیه شده بودند نه تنها اضافه وزن پیدا کرده بودند بلکه میزان نشانگرهای سیناپسی در مغز آنها کاهش یافته و در عوض سطح سیتوکنین بالاتری داشتند که نشان می‌داد سیناپس‌ها در ناحیه هیپوکمپوس دچار آسیب شده‌اند.

برچسب ها: غذای چرب ، مغز
ارسال به دوستان
پایان تراژدی اشتغال با جابه‌جایی نقش‌ها/ کارآفرینان به جای مدیران اداری تصمیم بگیرند محسنی اژه ای: سردمداران آمریکایی مفهوم غیرت و حمیّت ایرانی را درک نکرده‌اند معمای کرم‌هایی که علم را به چالش کشیدند / آیا می‌توان با خوردن یک قرص پیانو زدن یاد گرفت؟ هشدار نیروی دریایی سپاه: نزدیک شدن شناورها به تنگه هرمز به‌منزله همکاری با دشمن تلقی می‌شود حمله پهپادی ارتش علیه ناوگان پنجم آمریکا در بحرین اگر این خوراکی‌ها را نمی‌خورید، دچار کمبود پتاسیم می‌شوید نگاهی به معماری تاریخی ل‌آرتیستیک در شهر نیس فرانسه (+عکس) روزنامه خراسان: امیر کویت، خیلی وقیح شده؛ ایران باید او را سرجایش بنشاند! معماری جالب ساختمان یک پارکینگ در پرتغال (+عکس) سپاه: محل استقرار جنگنده های F35، F15، F16 آمریکایی منهدم شد درخواست ترامپ برای تصویب بودجه ۳۵۰ میلیارد دلاری پنتاگون تصاویر هوایی دیدنی از جاکارتا فروغ‌الدوله دختر ناصرالدین شاه به همراه دخترانش با لباس درویشی (عکس) حمله به پایگاه آمریکا در اربیل عراق تاریخ به روایت تصویر / ترکش‌های گلوله‌های ضدهوایی در آسمان جبهه غربی جنگ جهانی اول