۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
به روز شده در: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۷
فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۶۱۰۰
تاریخ انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۹-۱۲-۱۳۸۷
کد ۶۶۱۰۰
انتشار: ۰۰:۰۱ - ۰۹-۱۲-۱۳۸۷

حکومت ایران و ماجرای شیعیان عربستان

جعفر محمدی
1- هیأت امر به معروف و نهی از منکر در عربستان ، از متنفذترین و پرقدرت ترین جریان های سیاسی-مذهبی این کشور به شمار می رود که در طول سال های اخیر ، به شدت تحت سیطره افکار افراطیون وهابی بوده است به گونه ای که بخش بزرگی از نارضایتی های عمومی در میان مردم عربستان ، به ویژه جوانان سعودی -که سه چهارم جمعیت این کشور را تشکیل می دهند-  متوجه عملکردهای تند و متعصبانه آن بوده است.

اخیراً ، پادشاه عربستان ، در اقدامی بی سابقه ، بسیاری از مدیران  ارشد این کشور را برکنار یا جابجا نمود که یکی از مهم ترین آنها ، ریاست این هیات  بود که طی آن "شیخ عبد العزیز الحمی" رئیس جدید هیات امر به معروف عربستان شد.

وی نسبت به سلفش ،شیخ ابراهیم بن عبدالله الغیث، چهره ای اصلاح طلب و میانه رو به شمار می رود و از این رو ، وهابیون تندرو ، از حضور وی در رأس تشکیلاتی که به آنها قدرت رسمی می دهد ، ناخرسند هستند و به همین دلیل ، در صددند با اعمال نفوذ خود در رده های میانی و پایینی این هیأت ، قدرت نمایی کنند و اجازه تغییر در رویکردهای افراط گرایانه این هیأت را به او ندهند.

حادثه غم انگیز حمله اعضای نهاد امر به معروف و نهی از منکر به شیعیان در مدینه ، بخشی از سناریوی تندروهای افراط گرای وهابی در مقابل اصلاحات صورت گرفته در عربستان است.

در واقع ، برای آنها ، ماجرای مدینه ، محملی برای عرض اندام و اعلام این که " ما هنوز هم فعال مایشاء هستیم" بوده است.

2- در حال حاضر شيعيان عربستان حدود 15درصد جمعيت اين كشور را تشكيل مي‌دهند. آنها عمدتاً در استان شرقي ظهران در شهرهاي قطيف و احساء سكونت دارند ، هرچند در مناطق دیگر نیز گروه های شیعی به صورت اقلیت زندگی می کنند.

هم اکنون ، افراطیون وهابی ، درصدد این هستند که شیعیان عربستان را ، نه شهروندان این کشور ، که "مزدوران ایران" معرفی کنند و از رهگذر این اتهام ، فشار بر آنها را با توجیهات امنیتی تشدید کنند.

این امر به ویژه پس از آن به طور جدی تری در دستور کار آنها قرار گرفت که از سال گذشته ، دولت عربستان، اندکی از محدودیت ها علیه شیعیان کاست و گماردن آنها در برخی پست های پایین دولتی را بلامانع دانست ، امری که البته بروز جدی نداشته و بیشتر در حد شعار باقی مانده است ولی همین اندازه که سعودی ها حتی در حد سخن ، وارد این مقوله شده اند ، پیشرفت قابل توجهی در ساختار غیرمنعطف حکومت ریاض به شمار می رود.

3- حادثه حمله مأموران هیأت امر به معروف و نهی از منکر عربستان به شیعیان در مدینه ، هر چند دستپخت این هیأت بود و نه یک مأموریت دولتی ، اما از آنجا که این تشکل ، یک نهاد دولتی است و رئیس آن از طرف پادشاه عربستان منصوب می شود ، چیزی مسؤولیت دولت عربستان نمی کاهد؛ چه آن که در این حادثه عده ای از زائران بی گناه حضرت رسول اکرم(ص) که برای زیارت و دعا در مدینه الرسول گردآمده بودند ، مورد حملات بی رحمانه نیروهای هیأت امر به معروف واقع شدند.

حال پرسش اینجاست که در قبال این رویداد غمبار ، چه واکنشی باید از سوی ایران صورت بگیرد.
بدیهی است که نهادهای مذهبی و مراجع دینی ، نه به عنوان صدایی از ایران ،بلکه در قالب حمایت از همکیشان مظلوم شان ، باید واکنش نشان دهند که البته این اتفاق رخ داده و بسیاری از مراجع ، بیانیه هایی در حمایت از شیعیان عربستان و محکومیت آزار آنها توسط سعودی ها صادر کرده اند.

اما دولت و در معنایی فراتر ، حکومت ایران ، بایستی رویکرد دیگرگونه ای در قبال این واقعه اتخاذ کند.
واقعیت این است که تندورهای وهابی ، انتظار داشتند حکومت ایران ، همان گونه که در ماجرای غزه ، با تمام وجود وارد عرصه شد و حمایت آشکار خویش را از مردم غزه اعلام کرد و حتی از مسلح ساختن فلسطینیان سخن گفت ، این بار نیز در این ماجرا ، ورودی "تمام قد" داشته باشد تا بتوانند برای فرضیه خود مبنی بر "مزدور ایران" بودن شیعیان عربستان ، تأییدیه بگیرند و یک ناآرامی و زد و خورد انتظامی بین چند زائر شیعه و ماموران سعودی در مدینه را به یک مساله بزرگ که با "امنیت ملی عربستان "گره خورده است ، تبدیل نمایند.

مساله کاملا روشن است؛ اگر در داخل ایران برخوری بین پلیس و یک گروه پدید آید و بلافاصله یک دولت خارجی رسماً از آن گروه حمایت کند ، آیا حکومت ایران نسبت به آن گروه بدبین تر و سخت گیرتر نمی شود؟

هر چند در ایران نیز برخی گروه ها با مطرح کردن شعار حمایت از شیعیان ، سعی در ایجاد چنین فضایی را دارند ولی به نظر می رسد ، مجموعه حکومت  ایران، رویکرد منطقی تری را در این ماجرا اتخاذ کرده و آن واگذاشتن تقابل با این حرکت ناروای سعودی ها به مراجع دینی و رسانه های غیر دولتی است.

نتیجه این تاکتیک نیز ، البته برای شیعیان عربستان مثبت بود به گونه ای که بازداشت شدگان شیعه ، آزاد شدند و این درحالی است که اگر دولت ایران مستقیماً وارد گود می شد و برای نشان دادن غیرت شیعی خود ، تندی می کرد ، قطعاً بازداشت شدگان ، آزاد نمی شدند و تا مدت نامعلومی باید پاسخگوی این اتهام می بودند که مأموریت شما از جانب ایران چه بوده است؟!

این ، یک امر مسلم است که گاهی اوقات ، دفاع بد و ایجاد هیاهو و جنجال ، بیشتر به نفع طرف مقابل تمام می شود نه به سود کسی که برای دفاع از او وارد میدان شده ایم ؛ سیاست ایران در قبال واقعه مدینه می توانست مصداق "دوستی خاله خرسه" باشد و منجر به تشدید فشار بر شیعیان مظلوم عربستان گردد که خوشبختانه نشد.

گذشته از این، دادن رنگ و بوی ایرانی به واقعه مدینه ، می توانست اهرم فشاری در دست تندروهای وهابی عربستان باشد که با اتکای به آن ، اصلاحات ولو کمرنگ صورت گرفته در این کشور را تحت الشعاع قرار دهند.

تجربه اصلاحات در کشورهای جهان سوم - که نمونه اش را در ایران شاهد بوده ایم- نشان می دهد یکی از سلاح های نیروهای مخالف اصلاحات ، "انگ ارتباطات خارجی پدیده های داخلی" است ، زیرا این اتهام ، در اکثر موارد نه قابل اثبات است و نه فرصتی برای رد آن به وجود می آید و این برزخ ، موقعیت مناسبی برای تخریب اصلاحات و مرتبط داشتن آن با امنیت ملی و مداخله بیگانگان و چیزهایی از این قبیل است.

بی گمان، لابی های وهابیون در ریاض ، برای به شکست کشاندن حرکت نیم بند اصلاحات در عربستان و امنیتی کردن موضوع "شیعه" در این کشور، بسیار خرسند خواهند شد که ایران ورود خود به این مسأله را رسماً و مثلاً از طریق سخنگوی دولت یا وزارت خارجه ، اعلام دارد تا هیزم لازم -و البته رایگان - از سوی تهران ، برای برافروختن آتش بهانه ها ، به آنها برسد که البته ، سیاست اعلامی ایران ، تا کنون چنین نبوده است چرا که راه های بهتر و مؤثرتری برای کمک به شیعیان عربستان وجود دارد.

 

ارسال به دوستان
انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
INDIA
۰۱:۱۷ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
انشاءالله خدا این وهابیون را هدایت کند و اگر قابل هدایت نیستند نابود کند
اینها ضد اسلامند نه مسلمان
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۲۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
چقدر جالب مورد رو موشکافی کردید.
بهرحال انشاالله شاهدآزادی حرمین شریفین باشیم.
ما پیرو علمای عظام هستیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۱ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
تحلیل کاملا درستی بود . متاسفانه بعضی ها فکر می کنند حکومت ایران هر چه بخواهد می تواند در دنیا انجام دهد و مثلا در همین قضیه بکوبد تو سر عربستان و ای بسا قشون کشی کند به آنجا! در حالی که در عالم سیاست ، باید با پنبه سر برید ؛ مثلا همین عربستان رو نگاه کنید که در سیستان و بلوچستان ما ، بدون این که رسما سیاستی رو اعلام کند ، چه کارها که نمی کند و ریگی را تغذیه مالیو تسلیحاتی می کند ولی چون رسما اعلامی در این خصوص ندارد ، نمی توان رسما در مقابلش موضع گرفت.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۲ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
خداییش این یه بار رو دیپلماسی به کار بردن مسوولان ما و الا گزک به دست وهابیون می افتاد و پدر شیعیان مظلوم عربستان رو در می آوردند
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۳ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
کاملا درسته ، اگه تو ایران یک برخوردی بین پلیس و یک گروه رخ دهد و بعد یک کشور خارجی بیاید از آن گروه حمایت کند، حتما ما نسبت به آن گروه بدبین و سختگیر تر می شویم.
حمایت علنی و دولتی از شیعیان کشورهای دیگر ، در نهایت به ضرر آنها تمام می شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۴ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
موافق واقع گرایی هستم ولی نمی توانم خشم خود را از ظلم آل سعود به اقلیت مظلوم شیعه پنهان کنم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۳۷ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
این جاست که تفاوت های دیپلماسی و شعارگرایی مشخص می شود.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۳ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
وهابیت ، لکه ننگی بر دامن اسلام است.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۶ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
خاک بر سرتون. پس غیرتتون چی شده؟ اونا هرکاری دلشون خواست بکنن و ما نگاه کنیم؟ باید روابط با عربستان رو قطع کنیم و سفیرشون را با اردنگی از تهران بندازیم بیرون تا بفهمن با کی طرفن.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۴۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
اون دوستی که از غیرت سخن گفته ، گویا علاقه داره که چوب غیرتش(!) رو شیعیان عربستان بخورند.
آخه عزیزم تا کی باید تندروی رو به اسم غیرت و شجاعت و...تحمل کنیم؟اگه شما غیرت(!)کنی و به قول خودت سفیر عربستان رو با اردنگی بندازی بیرون ، فکر می کنی عربستانی ها با شیعیان مهربان تر میشن یا این که بیشتر اذیتشون می کنن؟!!!
به خدا عقل هم مانند غیرت ارزشمند است.ضمن این که فرق است میان غیرت و حماقت.
ناشناس
UNITED STATES
۰۶:۴۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
هر چند که نظر من را درج نخواهید کرد اما مایلم بگویم که با ان اردنگی به هر قیمتی موافقم!
حداقل حسنش اینست که تیم فوتبال عربستان عرب در بازی برگشت در مقابل ایران حاضر نخواهد شد و من از این سه امتیاز باداورده کلی حال خواهم کرد ، البته علی دائی هم متاسفانه خوشحال خواهد شد!
ناشناس
-
۱۳:۴۸ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
سلام بر تمامی خوانندگان محترم
علت این همه ظلم که به شیعیان میشودخودمان هستیم
چراکه اینها بواسطه پولهای ما این همه گردن کلفتی میکنن
اگر هر نفر از هموطنان ما فقط یکبار به حج عمره مشرف شوند و برای خرید سوغات این همه هزینه نکنند و سوغات های خود را از داخل ایران تهیه کنند بعد از چند سال دیگر کشور ها هم از این حرکت الگو خواهند گرفت و دیگر دلارهای ما گلوله نخواهد شد تا بر قلب شیعیان و فلسطینیها بخورد
از ماست که برماست
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۳ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
باسلام.باظرافت زیبایی به موضوع پرداختید.ممنونیم.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۰:۲۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
تحلیل منطقی و بسیار با استدلال به جا و شایسته مطرح نمودید، بدون شک باتوجه به این که شیعیان عربستان تبعه آن کشور هستند دولت جمهوری اسلامی نمی تواند مستقیما اظهارنظر و یا دخالتی نماید، هرچند شیعیان عربستان طی سال های گذشته همیشه مظلوم بوده اند اما در سال های اخیر با توجه به گرایش اصلاح طلبانه ملک عبدالله شیعیان با رویکرد بهتری از سوی حکومت عربستان روبرو شده اند. هرچند که متأسفانه همچنان وهابیون مرتجع علیه شیعیان مظلوم مدینه دست به چنین اقدامات وقیحانه ای می زنند. مجددا از تحلیل هوشیارانه و مدبرانه تنظیم شده تشکر می نمایم.
ناشناس
-
۲۱:۱۸ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
حقیقتا آفرین بر شما دوست عزیز وااله دولت جمهوری اسلامی باید و مجلس شوری اسلمی قاونی را وضع کنند تا هر زایر فقط البسه شخصی خود را به عربستا ببرد و با همان ساک برگردد حتی خرید چند عدد تسبیح باید ممنوع شود
میلیاردها تومان به بازار وهابیت تزریق می کنیم و بازاریان به دولت مالیات میپردازند دولت به ستاد" امر به منکر و ونهی از معروف " مدینه بودجه می دهد و ما سیاهپوشان محرم و صفر باید شاهد توهیت و هتک حرمت به نوامیس شیعیان باشیم
ناشناس
JAPAN
۲۲:۳۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۰۹
0
0
ای بابا سیاست درست این نیست که دست روی دست بذاریم و حتی محکوم هم نکنیم مگه نمی بینید آنها حتی در مقابل وهابیون ایران هم عکس العمل نشان می دهند ؟ پس شیعیان جهان دلشون به کی خوش باشه؟
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۰:۱۴ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۰
0
0
بسمه تعالی
برادران عصر ایران من طرفدار تندروی و حرکات غیر منطقی نیستم اما آیا به نظر شما حتی نباید این حرکت محکوم میشد؟ اگر کشور ما کشور اسلامی و کشور امام زمان اراحنا له الفداء است نباید در مقابل ظلم به یاران امام زمان مصلحت اندیشی کند و به فکر منافع باشد مگر در قضیه فلسطین منافع ما بواسطه دشمنی ما با اسراییل به خطر نیافتاده است؟پس فرق عربستان با اسراییل چیست؟.اگر واقعا کشور شیعه اسلامی هستیم حرفمان را بزنیم وگرنه کلا نزنیم .همیشه سخنان امیر شیعیان حضرت علی (ع) را باید یه یاد داشت. مطمئن باشید وهابی های عربستان الان جری تر شده اند
شیعه یعنی السابقون السابقون
شیعه یعنی یک تپش عصیان و خون
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۲:۲۸ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۰
0
0
ای کاش از اول انقلاب این نگاه عاقلانه و منطقی بر سیاست خارجی مان حاکم می شد و فکر نمی کردیم منافع ما و مسلمانان جهان در این است که با هر اتفاقی رگ های گردنمان را متورم کنیم و ... .
ناشناس
UNITED STATES
۰۷:۱۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۰
0
0
دولت ایران همیشه نسبت به حمایت از شیعیان کند و بی تفاوت رفتار کرده چه با دلیل چه بی دلیل وحتی اخبار قتل عام شیعیان را منعکس نمی کند به خا طر منافع ملی چند تا ایرانی از کشتار مردم شیعه روستاهای مرکزی افغانستان توسط کوچی ها خبر دارند که چند روستا کاملا به اتش کشیده شد ویا قتل عام یکاولنگ بامیان که نیمی از کشته شدها سادات شیعه بود ویا پارا چنار پاکستان وشیعیان یمن چون خودم شیعه خارجی هستم می گویم وگله دارام
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۲ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۰
0
0
البته این مانع از اطلاع رسانی در صدا و سیما نمیشود!
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۰۸ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۰
0
0
آفرین واقعا تحلیل بسیار جالبی بود دید من را عوض کرد
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۰۱ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۰
0
0
انصافا دولت نهم در موارد مشابه در سیاست خارجی بسیار عالی و عزتمندانه عمل کرده
ناشناس
UNITED STATES
۱۱:۴۶ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۰
0
0
من با نظر عصر ایران کاملا موافق هستم نباید با تعصب واحساسی رفتار کرد داستان کشتار شیعیان بسیار غم انگیز است ولی دشمنان دنبال بهانه از ایران هستند تا ما را به طریقی یا متهم کنند یا درگیر . باید به انها غیر مستقیم یاری کرد دنیا بر علیه ایران متحد شده و ایران درست برخورد کرده چون هوشیار است و اگر وهابیان انقدر ایران و هوشمندی ایران را دست کم گرفته اند این حماقت و مغز کوچک انها را نشان میدهد خیلی مانده که انها بتواند بما کلک بزنند حالا حالا ها باید دنبال ما بدوند اخر کار هم میرسند به هیچستان .هر کسی را بهر کاری ساختند انها را هم برای نوکری و پر خوری ساخته اند زنده باد ایران و ایرانی
ناشناس
-
۱۸:۱۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۰
0
0
اين ديپلماسي قابل قبوله اما منتشر نشدن اين خبر در رسانه ي ملي كه جانبداري دولت محسوب نميشه و امري غير قابل قبوله.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۳۴ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۰
0
0
واقعاً كه جالب بود...
فقط یك سوال از نویسنده دارم:
اگه جلوی چشمت به زن و یا دخترت فحش بدن و با شلاق بزنندش اونوقت عكس العملت چی هست؟
1-به خاطر مصلحت سكوت میكنی؟!
2-عكس العمل نشون میدی؟
اینجا اگه مورد اول رو تایید كنه مشخص میشه كه چقدر صداقت داری...

لطفا ادای روشنفكری رو در نیارید.
مورد خیلی مشخص هست.
اونها به هر نحوی دنبال بهانه تراشی هستند، اما نباید این دلیلی بر این باشه كه ما كتك خور مسائلی به مراتب بدتر از این در آینده باشیم.
و یا اصولا بنا بر نظر شما ما باید یك نوع مسلك لائیكی داشته باشیم؟! یعنی حكومت به جای خود و دین هم به جای خود و در جای لازم اصلا بگیم كه فلان عالم اشتباه كرد... ما محكومش میكنیم! و این نظر حكومت نیست؟!
امید وارم نظر حقیر رو درج كنید.
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۵۱ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۱
0
0
هرچند عدم اقدام دبپلماتیک ایران موجب آسایش شیعیان عربستان شده اما همانگونه که آن ها در امور ایران غیرمستقیم دخالت می کنند ما هم نباید کوتاه بیاییم
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۱۰ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
0
0
تحلیل جالب بود ولی عنوان مناسب نیست . بهتر بود بنویسید موضع جمهوری اسلامی و حوادث مدینه. ضمن اینکه از دام و تله دشمن هم نباید غفلت کرد و یا موج سواری وهابیون و ...
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۵۹ - ۱۳۸۷/۱۲/۱۲
0
0
انشاا... که ظهور نزدیک است خدا شر وهابیون و کسانی که از این فرقه ضاله حمایت می کنند رو از سر شیعیان کم کنه و به خودشون برگردونه
الهم عجل لولیک الفرج
وبگردی