فیلم بیشتر »»
کد خبر ۱۱۳۲۲۶۴
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۴-۱۰-۱۴۰۴
کد ۱۱۳۲۲۶۴
انتشار: ۰۸:۱۳ - ۲۴-۱۰-۱۴۰۴

این نوشیدنی پرطرفدار قاتل سکته قلبی و مغزی است

این نوشیدنی پرطرفدار قاتل سکته قلبی و مغزی است
افرادی که به‌طور منظم قهوه می‌نوشند، ممکن است احتمال کمتری برای سکته مغزی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی داشته باشند.

قهوه یکی از رایج‌ترین نوشیدنی‌های جهان است، بسیاری از مردم از نوشیدن روزانه قهوه لذت می‌برند، اما مدت‌هاست که دانشمندان مطمئن نیستند، آیا نوشیدن قهوه در بلندمدت برای سلامت قلب خوب یا بد است.

به گزارش همشهری آنلاین، برخی از تحقیقات گذشته نتایج متفاوتی ارائه کردند و هدف تحقیق کنونی نگاهی دقیق‌تر به تاثیرات طولانی مدت نوشیدن روزانه قهوه بود.

برای انجام این کار، محققان دانشگاه سمل‌وایز مجارستان، از اطلاعات پایگاه داده بزرگ سلامت در بریتانیا به نام «بیوبانک» استفاده کردند؛ این پایگاه داده، دارای اطلاعات سلامت صدها هزار نفر است.

تحقیق حاضر شامل ۴۶۸ هزار و ۶۲۹ بزرگسال بود که در زمان شروع تحقیق هیچ نشانه‌ای از بیماری قلبی نداشتند. اکثر آنان حدود ۵۶ سال سن داشتند و تعداد زنان، کمی بیشتر از مردان بود. این افراد حدود ۱۰ تا ۱۵ سال تحت نظر بودند.

محققان شرکت‌کنندگان را بر اساس میزان قهوه‌ای که می‌نوشیدند به سه گروه تقسیم کردند؛ افرادی که به ندرت قهوه می‌نوشیدند و حدود ۲۲ درصد بودند. بزرگترین گروه، حدود ۵۸ درصد را شامل شد که روزانه بین نصف فنجان تا سه فنجان قهوه می‌نوشیدند و ۱۹ درصد که روزانه بیش از سه فنجان قهوه مصرف می‌کردند.

آنچه محققان دریافتند بسیار جالب بود؛ افرادی که مقدار متوسطی قهوه (بین نصف فنجان تا سه فنجان در روز) می‌نوشیدند، ۱۲ درصد خطر مرگ به هر دلیلی در آنان کمتر بود و همچنین در مقایسه این افراد با کسانی که به ندرت قهوه می‌نوشیدند، ۱۷ درصد خطر مرگ ناشی از بیماری قلبی و ۲۱ درصد خطر سکته مغزی، پایین‌تر ثبت شد.

این نتایج نشان می‌دهد که نوشیدن چند فنجان قهوه در روز می‌تواند به افراد کمک کند تا عمر طولانی‌تری داشته باشند و قلب خود را سالم‌تر نگه دارند، اما این همه ماجرا نیست.

محققان همچنین تصاویر قلب را با اسکن ویژه به نام ام‌ارآی قلبی بررسی کردند. این اسکن‌ها ساختار و عملکرد قلب را با جزئیات کامل نشان می‌دهند. محققان تصاویر قلب بیش از ۳۰ هزار نفر را در این تحقیق مورد بررسی قرار دادند.

آنان دریافتند، افرادی که به‌طور مرتب قهوه می‌نوشند، قلب‌های سالم‌تری دارند. قلب آنان در مقایسه با کسانی که قهوه نمی‌نوشند، بهتر کار می‌کند و در وضعیت بهتری قرار دارد. این نتایج ممکن است به این معنی باشد که قهوه به کاهش سرعت پیری قلب کمک می‌کند.

هنوز کاملا مشخص نیست که چرا قهوه به قلب کمک می‌کند. یکی از دلایل ممکن است مواد شیمیایی طبیعی موجود در قهوه باشد که به روش‌های مثبتی بر بدن تاثیر می‌گذارند. این ترکیبات ممکن است به بهبود عملکرد قلب و حفظ قدرت آن در طول زمان کمک کنند.

هرچند یافته‌ها امیدوارکننده هستند اما محققان گفتند که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است. آنان می‌خواهند به‌طور دقیق دریابند که قهوه چگونه به قلب کمک می‌کند و آیا تاثیرات یکسانی در همه گروه‌های افراد رخ می‌دهد یا خیر.

بنابراین، اگر از نوشیدن قهوه لذت می‌برید، این نتایج نشان می‌دهد که می‌تواند برای قلب شما مفید باشد به خصوص اگر به دو یا سه فنجان در روز پایبند باشید، اما به یاد داشته باشید، هرفردی متفاوت است. افرادی که شرایط سلامتی خاصی دارند، قبل از ایجاد هرگونه تغییر در رژیم غذایی خود باید با پزشک خود مشورت کنند.

طبق گزارش سایت نوریج، نتایج این تحقیق به ما یادآوری می‌کند که عادت‌های ساده روزانه، مانند لذت بردن از یک فنجان قهوه صبحگاهی، ممکن است تاثیر بیشتری بر سلامت بلندمدت ما بیش از آنچه فکر می‌کنیم داشته باشند.

پربیننده ترین پست همین یک ساعت اخیر
ارسال به دوستان
captcha
فرشاد پیوس به عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال مس رفسنجان انتخاب شد تصاویر هوایی دیدنی از پایتختی متفاوت که شهر و طبیعت را کنار هم قرار داده است فلورا-هوف؛ شاهکار معماری زتسسیون که بیش از ۱۲۰ سال قدمت دارد (+عکس) قانون عجیب سرمربی جدید منچسترسیتی؛ ارلینگ هالند بازوبند کاپیتانی را از دست می‌دهد؟ رئیس قوه قضائیه: اموال و مدارک متعلق به طرفین پرونده، در سریع‌ترین زمان به صاحبانشان عودت داده شود لامبورگینی میورا ۶۰ ساله شد؛ خودرویی که سرعت را در دهه ۶۰ تعریف کرد (+عکس) لحظاتی کلاسیک برای طرفداران برند اول باواریا (+عکس) شهردار بوشهر برکنار شد سوسک غول‌پیکر مالزیایی که تبدیل به توپ می شود! (+عکس) فراری ۳۰۸ جی‌تی رینبو؛ خودرویی عجیب که آینده فراری را پیش‌بینی کرد (+عکس) فولداموبیل ؛ تخم مرغ آلمانی که 19 سال دوام آورد! (+عکس) تأکید وزرای دفاع ایران و مالزی بر توسعه همکاری‌های دفاعی و نظامی عارف: دیگر فرصتی برای دعواهای داخلی نداریم مخبر و فروزنده عضو هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص شدند تمدید مهلت ثبت‌نام و ویرایش آزمون‌های خارج از کشور گروه پزشکی تا ۲۴ مرداد