فیلم بیشتر »»
کد خبر ۶۳۵۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۲۳ - ۲۳-۰۷-۱۳۹۷
کد ۶۳۵۹۷۱
انتشار: ۱۵:۲۳ - ۲۳-۰۷-۱۳۹۷

آیا مصرف مکمل کلسیم بی‌خطر است؟

عصر ایران
بسیاری از افراد به ویژه زنان برای داشتن استخوان‌های محکم از مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنند اما تاثیر این مکمل‌ها در پیشگیری از شکستگی استخوانی به طور قطع تایید نشده‌ است.

مصرف مکمل‌های کلسیم برای سلامتی مضراتی دارد که تشکیل سنگ کلیه یکی از آنهاست.

به گزارش ایسنا، تشکیل سنگ کلیه شناخته‌ شده‌ترین پیامد مصرف مکمل‌های کلسیم است اما متخصصان سلامت به بررسی دقیق‌تر دیگر "عوارض احتمالی" و ادعاها درباره مصرف این مکمل‌ها از جمله افزایش خطر مرگ و میر، سرطان و بیماری قلبی پرداختند.

بسیاری از افراد به ویژه زنان برای داشتن استخوان‌های محکم از مکمل‌های کلسیم مصرف می‌کنند اما تاثیر این مکمل‌ها در پیشگیری از شکستگی استخوانی به طور قطع تایید نشده‌ است.

کارگروه خدمات پیشگیرانه در ایالات متحده، زنان را به مصرف ۱۰۰۰ میلی گرم یا کمترِ مکمل کلسیم در طول روز در دوران پس از یائسگی توصیه می‌کند. هرچند در مورد فوائد و خطرات مصرف دوز بالاتری از این مکمل اطلاعات کافی وجود ندارد.

تشکیل سنگ کلیه شناخته شده‌ترین خطر ناشی از مصرف مکمل‌های کلسیم است اما این خطر به دریافت ویتامین دی بستگی دارد. در مطالعه‌ای که روی تعدادی زن در دوران پس از یائسگی انجام گرفت مشخص شد مصرف مکمل کلسیم همراه با ویتامین دی، خطر تشکیل سنگ کلیه را تا ۱۷ درصد افزایش می‌دهد. در حالی که مصرف کلسیم بدون مصرف ویتامین دی خطر تشکیل سنگ کلیه را کاهش می‌دهد.

همچنین متخصصان در مطالعات دیگری به ارزیابی دیگر مضرات احتمالی مصرف این مکمل‌ها از جمله افزایش خطر مرگ، سرطان و بیماری قلبی پرداختند. در همین رابطه در مطالعه انجام گرفته توسط موسسه ملی سرطان در آمریکا که به ارزیابی ترکیب این مکمل با ویتامین دی پرداخته، آمده‌ است: مصرف مکمل‌های کلسیم خطر مرگ زودهنگام را افزایش نمی‌دهد. علاوه بر این، مصرف این مکمل‌ها با خطر ابتلا به انواع سرطان‌ها ارتباطی ندارد.

به گزارش روزنامه تایم، در عین حال آزمایشِ «ابتکار عمل بهداشت زنان» که روی مصرف کلسیم و ویتامین دی انجام گرفت، مشخص کرد که دریافت کلسیم به شکل خوراکی یا از طریق مصرف مکمل هیچ تاثیری بر خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی ندارد.

برچسب ها: کلسیم ، ویتامین d ، استخوان
ارسال به دوستان
captcha
افشای ابعاد جدید پرونده آقایاری؛ تبانی در تنظیم قراردادهای نفتی: پرونده ویژه ۹۰ میلیون بشکه نفت آخرین وضعیت توسعه فاز ۱۱ در دولت چهاردهم؛ نصب جکت 11A با بیش از ۷۰۰ متر شمع‌کوبی هشدار سوئیس به بانک‌ها و بیمه‌گران درباره حملات سایبری انتقاد روزنامه دولت از ۱۶ سال بلاتکلیفی گواهینامه موتور زنان؛ قانون چه می‌گوید و پلیس چه می‌کند؟ ساختمان کروی عجیبی که نازی ها آن را «غیرآلمانی» و «منحط» می دانستند (+تصاویر) زمان ثبت‌نام آزمون دکتری وزارت بهداشت اعلام شد ایرانی‌ها در پنج روز ۶۶۸ میلیون لیتر بنزین مصرف کردند حضور روزانه ۴۵۰ هزار جوان تهرانی در کافه‌ها بحران بدهی در آمریکا با افزایش سهم اوراق کوتاه مدت در اسناد خزانه‌داری پیشگیری از اعتیاد از کودکی آغاز می‌شود؛ خانواده ایمن نخستین سد در برابر آسیب‌های اجتماعی است امتحانات ترم تابستان دانشگاه‌ها حضوری شد؟ «شرکت‌های خدمات انرژی (ESCO)» چاقوی جراحی صنعت نفت و گاز امن‌ترین کشورهای جهان در برابر حملات سایبری کدام‌اند؟ / آلبانی بالاتر از آمریکا و آلمان؛ ایران کجای این نقشه قرار دارد؟ خبر خوب برای بچه‌های موبایلی؛ صفحه‌نمایش همیشه مضر نیست گزارش پنتاگون: ایران برای رهگیری F-15E ساقط‌شده از پهپادها استفاده کرد